Kolejny, trzeci już tankowiec z Iranu zacumował w syryjskim porcie. Za pośrednictwem Hezbollahu, przy sprzeciwie libańskiego rządu, transportuje ropę dla Libanu, łamiąc amerykańskie sankcje – poinformował w środę dziennik The Times of Israel.
Tankowiec Fortune dotarł do portu Banijas na północy Syrii, potwierdziła internetowa strona śledzenia przesyłek ropy.
Dostawy irańskiej ropy dla pogrążonego w kryzysie gospodarczym Libanu są organizowane przez libańską partię Hezbollah, uważaną przez Stany Zjednoczone za organizację terrorystyczną. Hezbollah jest oskarżany o prowadzenie państwa w państwie. Zarządza własnymi przejściami granicznymi z Syrią, z dala od oficjalnych punktów przekraczania granicy.
– Przesyłki (ropy) naruszają suwerenność Libanu i nie są zatwierdzane przez jego rząd – oświadczył libański premier, Nadżib Mikati.
W 2018 roku Stany Zjednoczone, po wycofaniu się z porozumienia nuklearnego z Teheranem, nałożyły na Iran sankcje.
Hezbollah, odbierający ropę od swojego irańskiego patrona, przedstawia się jako dobroczyńca libańskiego społeczeństwa, rządzonego przez władze nie dysponujące gotówką i zmagające się od miesięcy z brakami paliwa. Kraj pogrążony jest w chaosie, paraliżują go przerwy w dostawie prądu, a klienci stacji benzynowych stoją w wielogodzinnych kolejkach.
Pierwsza dostawa przybyła do syryjskiego portu Banijas pod koniec września w ładowniach irańskiego tankowca Faxon, a stamtąd pojechała cysternami do Libanu.
Źródło: PAP, jm
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania