• <
bulk_cargo_port_szczecin

Dobre wyniki w przeładunkach morskich w porcie Hamburg w pierwszych dziewięciu miesiącach

AK

18.11.2021 15:11 Źródło: inf. prasowa
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dobre wyniki w przeładunkach morskich w porcie Hamburg w pierwszych dziewięciu miesiącach

Partnerzy portalu

Dobre wyniki w przeładunkach morskich w porcie Hamburg w pierwszych dziewięciu miesiącach - GospodarkaMorska.pl
Fot. HHM / Hasenpusch Productions

Największy niemiecki port pozostaje na kursie wzrostu. Port Hamburg zanotował również nowy rekord w transporcie kontenerów koleją oaz znacząco więcej zawinięć kontenerowców klasy Megamax.

W pierwszych dziewięciu miesiącach roku port w Hamburgu przeładował 95,8 mln ton ładunków morskich, co oznacza wzrost o 2,9%. Szczególnie silnie rozwijały się obroty w grupie ładunków masowych, które wyniosły łącznie 29,7 mln ton, co stanowi wzrost o 6,1%. Przeładunki drobnicy wzrosły nieznacznie o 1,6% do 66,1 mln ton w pierwszych trzech kwartałach. Trend wzrostowy utrzymał się również w przeładunkach kontenerów.

Łącznie przez nabrzeża hamburskich terminali przemieszczono 6,5 miliona TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych), co odpowiada wzrostowi o 2,4%.

Przy pozytywnym rozwoju obrotów port w Hamburgu nie był jeszcze w stanie w pełni nadrobić ubiegłorocznego spadku spowodowanego pandemią Covid-19. Axel Mattern i Ingo Egloff, członkowie zarządu Port of Hamburg Marketing (HHM), są natomiast szczególnie zadowoleni z faktu, że przewozy kontenerów realizowane koleją w porcie Hamburg osiągnęły nowy rekordowy poziom 2,1 mln TEU. „Oznacza to wzrost o 8,3%", podkreśla Egloff.

„Trzeci kwartał 2021 r. z 709 000 TEU był faktycznie najlepszym okresem w całej historii hamburskiej kolei portowej pod względem wolumenu przewiezionych kontenerów", dodaje Mattern. Port w Hamburgu umacnia w ten sposób swoją wiodącą pozycję jako największy port kolejowy w Europie.

Przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku

Przeładunki drobnicy skonteneryzowanej sięgnęły łącznie 65,2 mln ton w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku (wzrost o 1,5 %). Jeszcze lepiej (ponownie) wypadły przeładunki drobnicy konwencjonalnej, które wzrosły znacznie do ​​908 000 ton (+5,2%).

W segmencie przeładunków kontenerowych eksport rósł szybciej niż import osiągając poziom 3,2 mln TEU (+2,9%.). W tym ostatnim segmencie przeładowano 3,3 mln TEU (+1,9%). Wzrost przeładunków kontenerów załadowanych, które w większym stopniu przyczyniają się do wartości dodanej w porcie niż kontenery puste, ukształtował się powyżej średniej i wyniósł 3,2% (łącznie 5,8 mln TEU). W przypadku przeładunków pustych kontenerów nastąpił dalszy spadek o 3,2% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, do 731 000 TEU. Mattern zwraca uwagę, że wśród głównych regionów świata, z którymi port w Hamburgu połączony jest liniami kontenerowymi, jedynie w przypadku Australii/Pacyfiku odnotowano marginalny spadek obrotów (-0,1%), natomiast w przypadku pozostałych regionów odnotowano wzrosty: Ameryka (+6,7%), Azja (+1,4%), Afryka (+ 4,5%) i Europa (+1,6%).

Pierwszy etap udostępniania pogłębionego i poszerzonego toru wodnego na Łabie znacząco poprawił warunki nawigacyjne i możliwości manewrowe, z czego w szczególności korzystają licznie zawijające do Hamburga statki kontenerowe. W pierwszych trzech kwartałach liczba statków kontenerowych klasy Megamax w Hamburgu wzrosła. Do portu zawinęły łącznie 163 statki ULCS o pojemności ponad 18 000 TEU, co stanowi wzrost o 19,9%.

„Dzięki modernizacji toru wodnego na Łabie oferujemy największym statkom już dziś lepsze warunki zawinięcia. Docelowe parametry toru wodnego zostaną udostępnione w ciągu najbliższego półrocza i wówczas będziemy w znacznie lepszej sytuacji w porównaniu z konkurencyjnymi portami", powiedział Egloff.

Wzrost przeładunków masowych wynika przede wszystkim z silnego rozwoju segmentu ładunków przeładowywanych chwytakiem. W szczególności import rudy i węgla  przyczyniły się do osiągnięcia w przeładunkach na poziomie 16,3 mln ton (+17,8%).

Obsługa ładunków płynnych pozostała na stabilnym poziomie 8,7 mln ton (+0,9%).

W segmencie ładunków sypkich przeładowywanych ssakiem przeładunki zbóż i roślin oleistych pozostały poniżej wyjątkowo dobrego wyniku poprzedniego roku osiągając poziom 4,7 mln ton (-15,1%).

Zróżnicowany rozwój w zakresie przeładunków kontenerów morskich w relacji z 10 największymi krajami partnerskimi w pierwszych dziewięciu miesiącach roku

Rozwój przeładunków kontenerowych w relacji z dziesięcioma najważniejszymi partnerami handlowymi portu w Hamburgu kształtował się w zróżnicowany sposób.

Nastąpił wzrost wolumenu kontenerów przewożonych drogą morską z/do Chin, zdecydowanie największym partnerem handlowym Hamburga, o 6,4% do 1,9 mln TEU. Przeładunki kontenerowe w przypadku Stanów Zjednoczonych, które nieustannie zajmują drugie miejsce w rankingu TOP-10 Hamburga, osiągnęły już 459 000 TEU (+4,5%) i są na dobrej drodze do najlepszego rocznego wyniku obrotów w tej relacji w historii.

Inne kraje z pierwszej dziesiątki, które odnotowały wzrost obrotów w pierwszych dziewięciu miesiącach, to Szwecja (+9,9%), Polska (+18,8%), Brazylia (+6,7%) oraz Dania (+4,5%).

 „Trend wzrostowy w przeładunkach kontenerów drogą morską, który był już widoczny w pierwszej połowie roku, utrzymał się w trzecim kwartale", mówi Mattern, wskazując na kolejne kraje w rankingu spoza pierwszej dziesiątki tj. Indie (+21,3%), Kanada (+17,8%) oraz Turcja (+7,8%), które wykazały znaczny wzrost w pierwszych dziewięciu miesiącach.

Perspektywy na rok 2021

Światowe łańcuchy transportowe pozostaną niestabilne przez resztę roku.

„Opóźnione zawinięcia statków i związane z nimi wydłużenia czasu dostaw obciążają również porty. Na styku transportu lądowego/morskiego nadal będą widoczne problemy niestabilnych łańcuchów dostaw. Na terminalach w Hamburgu sytuacja przeładunkowa pozostaje napięta pomimo całodobowej obsługi", powiedział Mattern. Egloff dodał: „Od początku roku duża część branży cierpi z powodu wąskich gardeł w dostawach. Mimo pełnych ksiąg zamówień prowadzi to do zmniejszenia produkcji."

Instytut Ifo szacuje na prawie 40 miliardów euro straty tworzenia wartości dodanej w niemieckim przemyśle spowodowane przez zakłócenia dostaw.

W czwartym kwartale 2021 r. instytut Ifo spodziewa się wzrostu PKB o 0,5% zamiast prognozowanych wcześniej 1,3%. Według szacunków organizacji marketingowej portu Hamburg w czwartym kwartale, pomimo obecnej napiętej sytuacji, utrzyma się lekka tendencja wzrostowa w przeładunkach morskich.

W całym 2021 roku port w Hamburgu może jeszcze osiągnąć wynik przeładunkowy na poziomie około 130 mln ton i 8,7 mln TEU.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.