Pierwszy w pełni załadowany pociąg kontenerowy przybył do portu w Hamburgu po wyjściu z Szanghaju. Usługa „Shanghai-Express” dotarła do terminalu DUSS w Hamburgu, usprawniając połączenia kolejowe między Hamburgiem a Chinami.
Nowe połączenie rozpoczęło się w Szanghaju, partnerskim mieście Hamburga. Pociąg podróżował przez Alashankou w Kazachstanie, Białoruś, Małaszewicze w Polsce, a 25 października dotarł do Hamburga.
Ceremonia otwarcia odbyła się w obecności dwóch zastępców burmistrzów Szanghaju, Zhang Weia i Zong Minga. „Shanghai-Express” jest obsługiwany przez Shanghai Orient Silkroad Intermodal Co. Ltd.
Pociąg wyruszył w swój pierwszy przejazd z pięćdziesięcioma 40-stopowymi kontenerami załadowanymi odzieżą, butami, szkłem, częściami samochodowymi, sprzętem fotowoltaicznym, naczyniami kuchennymi, meblami, lampami i innymi towarami konsumpcyjnymi.
Tong Jisheng, prezes przewoźnika kolejowego, spodziewa się, że w ciągu około miesiąca zaoferuje pierwszy kurs powrotny pociągu z Hamburga do Szanghaju.
W regularnych kursach początkowo do Hamburga odjeżdża jeden pociąg tygodniowo, ale w dłuższej perspektywie częstotliwość wzrośnie do 2-3 kursów tygodniowo.
Peter Tschentscher, pierwszy burmistrz Hamburga, skomentował: - Cieszę się, że dzięki Shanghai-Express uruchomiono bezpośrednie połączenie towarowe między Hamburgiem a Szanghajem. Hamburg i Szanghaj są miastami partnerskimi od 35 lat.
– Współpracujemy przede wszystkim w handlu i przemyśle, ale także w nauce i badaniach, edukacji i kulturze. Ten nowy pociąg kontenerowy zbliża do siebie Hamburg i Szanghaj. To ważny dodatek do niemiecko-chińskich szlaków handlowych – dodał.
Około 2,4 miliona TEU rocznie jest obsługiwanych w handlu z Chinami w porcie w Hamburgu. Prawie co trzeci kontener przekraczający nabrzeże portu trafia do Chin lub stamtąd pochodzi.
W ubiegłym roku ponad 230 usług tygodniowo było sprzedawanych między Hamburgiem a 20 miejscami w Chinach.
Kolejne połączenia z Shijiazhuang w prowincji Hebei i Wuhei w Gansu zostały dodane w tym roku. W 2020 roku koleją między Chinami a Hamburgiem przewieziono około 107 000 TEU.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych