• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Kolejne porty morskie w Europie otwierają się na zielony wodór

11.11.2021 19:07 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kolejne porty morskie w Europie otwierają się na zielony wodór
Kolejne porty morskie w Europie otwierają się na zielony wodór - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Wodór jest odmieniany przez wszystkie przypadki w sektorze morskim. Kluczową rolę w transformacji energetycznej odegrają porty, na terenie których są już dziś rozwijane są węzły energetyczno-wodorowe. Władze kolejnych portów zadeklarowały rozwój projektów wodorowych.

Mowa m.in. o belgijskich portach Porty w Antwerpii i Zeebrugge. Podczas konferencji klimatycznej COP26 w Glasgow władze portów sygnowały porozumienie z rządem Chile o współpracy w zakresie produkcji zielonego wodoru.

– Współpraca usunie ostatnie bariery i luki w okresie poprzedzającym skuteczne uruchomienie ekologicznej produkcji, utworzenie łańcucha logistycznego między kontynentami oraz logistykę w belgijskich portach morskich i ich zapleczu – zakomunikował zarządca portu w Antwerpii. 

Belgijskie porty są przekonane, że przyszły zachodnioeuropejski system energetyczny będzie musiał skupić się na rozwoju energetyki słonecznej i wiatrowej oraz importowanym zielonym wodorze. Chile dąży do produkcji najtańszego na świecie ekologicznego wodoru do 2030 roku i chce znaleźć się w pierwszej trójce eksporterów do 2040 roku. Odnawialny wodór wytwarzany w Chile w przewidywalnej przyszłości będzie wykorzystywany głównie do celów krajowych.

Port w Antwerpii, największy port w Europie pod względem wielkości i zintegrowanej działalności klastra chemicznego, oraz port w Zeebrugge, najważniejszy belgijski hub LNG oraz sektora offshore wind, odgrywają ważną rolę jako węzły energetyczne Europy Zachodniej. Odbierają, magazynują i wysyłają znaczne ilości energii do odbiorców energii elektrycznej, ciepła, chemii i usług transportu. 

Europa liderem w rozwoju elektrolizy 

Europa nadal przoduje w inwestycjach w technologię elektrolizy, ale inne regiony nadrabiają zaległości – wskazuje ośrodek analityczny Aurora Energy Research z siedzibą w Oksfordzie w swoim wydawanym dwa razy do roku raporcie Hydrogen Market Attractiveness Rating Report. 

– Zdecydowana większość projektów elektrolizerów jest nadal zlokalizowana w Europie, ale udział ten spadł z 85 proc. do 57 proc. – wskazują analitycy. Dodają, że Niemcy, Holandia i Wielka Brytania pozostają najbardziej atrakcyjnymi rynkami dla inwestycji w wodór w Europie, a Francja i Norwegia znajdują się blisko za nimi, na wspólnym czwartym miejscu. 

Duże ambicje w rozwoju wodoru mają kraje Bliskiego Wschodu, które obecnie uzależnione do sektora ropy liczą na zdobycie przewag konkurencyjnych na rynku wodoru. Wśród nich szczególnie duże aspiracje mają Zjednoczone Emiraty Arabskie, które zadeklarowały, że chcą być liderem światowym.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40250,00 $ tona -1,71% 26 lis
 Cynk 3330,00 $ tona -2,94% 26 lis
 Aluminium 2618,00 $ tona -4,45% 26 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.