Szwedzki port w Ystad zanotował w 2022 rekordowe wyniki ruchu pasażerskiego. Duży wpływ na to miały promy z Polski.
W Ystad funkcjonują trzy linie promowe: Bornholmslinjen, oferująca połączenia do Roenne na Bornholmie, oraz Polferries i Unity Line pływające do Świnoujścia. Dzięki tym trzem połączeniom port w Ystad w 2022 roku zanotował rekordowe wyniki ruchu pasażerskiego. Liczba połączeń wzrosła o 1,9 proc., liczba przewiezionych pojazdów o 6,3 proc., zaś pasażerów ażo 8,6 proc. To jednocześnie trzeci z rzędu rok, w którym w Ystad notowane są wzrosty w tej kategorii, pomimo pandemii.
Dość mocny spadek zaliczyły jednak przewozy towarów – o 7,9 proc. Znaczne zmiany nastąpiły także w strukturze towarowej – ładunki masowe wzrosły prawie dwukrotnie (o 93,7 proc.), na co wpłynęły głównie przeładunki zbóż.
Port w Ystad posiada łącznie siedem w pełni funkcjonalnych nabrzeży promowych, jedno z nich ponadto połączone z siecią kolejową. Przed dwoma laty otwarte zostały dwa nowe nabrzeża, przy których cumować mogą jednostki do 240 metrów długości oraz wycieczkowce. Zarządzający portem nie ukrywają, że zamierzają skupić się bardziej na rozwinięciu oferty dla rynku cruisowego. Jedną z atrakcji, jakie mają przyciągnąć zwiedzających, jest... wejście na linię nowego promu. W 2023 roku na serwis pomiędzy Ystad i Bornholmem ma wejść HSC Express 5, największy na świecie katamaran pasażerski.
Fot. Depositphotos
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?