• <
KONGSBERG_2023

Rosja przeładowuje ropę pod nosem Polski?

jm

02.03.2023 09:30

Partnerzy portalu

Rosja przeładowuje ropę pod nosem Polski? - GospodarkaMorska.pl
Fot. F. Rull / MarineTraffic.com

Reuters twierdzi, że Rosjanie przepompowują ropę naftową ze statku na statek na Zatoce Gdańskiej.

Na podstawie informacji uzyskanych od firmy analitycznej Refinitiv Eikon, agencja Reuters podała, że rosyjski koncern Lukoil ustanowił strefę transferu ropy metodą ze statku na statek (ship-to-ship, STS) w pobliżu „zachodniego portu w Kaliningradzie”. W ten sposób koncern ma przeładowywać ropę Ural z portów wymagających użycia tankowców z klasą lodową na statki bez tej klasy, mogące następnie przetransportować ładunek do innych klientów. Do przeładunków dochodzi poza portami, na wodach międzynarodowych, przy wyłączonych systemach AIS, które pozwalałyby ustalić pozycję jednostek.

Według agencji, która powołuje się na informacje Refinitiv Eikon, 11 lutego tankowiec Andaman Skies zabrał na pokład 100 tys. ton ropy w Primorsku, po czym pożeglował w okolice Kaliningradu. Agencja twierdzi, że ładunek został następnie przeładowany na tankowiec Ruby Phoenix. Według serwisu Maritime Optima sygnał AIS Ruby Phoenix podczas wizyty na Zatoce Gdańskiej zarejestrowany został 11 lutego około 20 mil morskich na północny zachód od Baltijska, po czym 12 lutego jednostka pożeglowała na północ, następnie skręcając na północny-zachód, wciąż jednak na wysokości obwodu kaliningradzkiego. 24 lutego sygnał AIS jednostki pojawia się ponownie w tych okolicach, tankowiec kieruje się już wyraźnie w stronę polskiego wybrzeża (niektóre systemy AIS wskazują obecność jednostki na kotwicowisku w pobliżu Gdyni), następnie udaje się w kierunku zachodnim i opuszcza Morze Bałtyckie.


Gospodarka Morska
Pozycje Ruby Phoenix w południowej części Bałtyku w pierwszej połowie lutego 2023, źródło: Maritime Optima


Reutersowi nie udało się otrzymać komentarza na ten temat od Lukoil. Agencja zwraca jednak uwagę, że przeładunki STS rosyjskiej ropy są coraz częściej zauważane na Morzu Śródziemnym, gdzie z mniejszych statków surowiec przekazywany jest na większe, by transport do Azji był bardziej efektywny kosztowo biorąc pod uwagę nałożone przez Unię Europejską sankcje na handel i transport ropy z Rosji.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.