Reuters twierdzi, że Rosjanie przepompowują ropę naftową ze statku na statek na Zatoce Gdańskiej.
Na podstawie informacji uzyskanych od firmy analitycznej Refinitiv Eikon, agencja Reuters podała, że rosyjski koncern Lukoil ustanowił strefę transferu ropy metodą ze statku na statek (ship-to-ship, STS) w pobliżu „zachodniego portu w Kaliningradzie”. W ten sposób koncern ma przeładowywać ropę Ural z portów wymagających użycia tankowców z klasą lodową na statki bez tej klasy, mogące następnie przetransportować ładunek do innych klientów. Do przeładunków dochodzi poza portami, na wodach międzynarodowych, przy wyłączonych systemach AIS, które pozwalałyby ustalić pozycję jednostek.
Według agencji, która powołuje się na informacje Refinitiv Eikon, 11 lutego tankowiec Andaman Skies zabrał na pokład 100 tys. ton ropy w Primorsku, po czym pożeglował w okolice Kaliningradu. Agencja twierdzi, że ładunek został następnie przeładowany na tankowiec Ruby Phoenix. Według serwisu Maritime Optima sygnał AIS Ruby Phoenix podczas wizyty na Zatoce Gdańskiej zarejestrowany został 11 lutego około 20 mil morskich na północny zachód od Baltijska, po czym 12 lutego jednostka pożeglowała na północ, następnie skręcając na północny-zachód, wciąż jednak na wysokości obwodu kaliningradzkiego. 24 lutego sygnał AIS jednostki pojawia się ponownie w tych okolicach, tankowiec kieruje się już wyraźnie w stronę polskiego wybrzeża (niektóre systemy AIS wskazują obecność jednostki na kotwicowisku w pobliżu Gdyni), następnie udaje się w kierunku zachodnim i opuszcza Morze Bałtyckie.
Reutersowi nie udało się otrzymać komentarza na ten temat od Lukoil.
Agencja zwraca jednak uwagę, że przeładunki STS rosyjskiej ropy są coraz
częściej zauważane na Morzu Śródziemnym, gdzie z mniejszych statków
surowiec przekazywany jest na większe, by transport do Azji był bardziej
efektywny kosztowo biorąc pod uwagę nałożone przez Unię Europejską
sankcje na handel i transport ropy z Rosji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów