• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

"Flota cieni" transportująca wbrew sankcjom rosyjską ropę liczy już blisko 600 statków

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski "Flota cieni" transportująca wbrew sankcjom rosyjską ropę liczy już blisko 600 statków

Partnerzy portalu

"Flota cieni" transportująca wbrew sankcjom rosyjską ropę liczy już blisko 600 statków - GospodarkaMorska.pl

Szacowana przez ekspertów na około 600 jednostek, czyli 10% globalnej liczby dużych tankowców, transportuje wbrew sankcjom ropę z Rosji. Nawet eksperci z branży nie mogą ustalić, kim są operatorzy i właściciele tej armady - twierdzi redakcja CNN.

W ciągu ostatniego roku na rynek tankowców wkroczyli nowi gracze. W niektórych przypadkach - donosi CNN - zaangażowane były firmy fasadowe z Dubaju lub Hongkongu. Niektórzy kupowali jednostki morskiej od Europejczyków, a inni wykorzystywali stare statki, które w przeciwnym razie mogłyby trafić na złom.

Rozbudowa "floty cieni" (zwanej też "flotą cienia", "niewidzialną flotą" bądź "ciemną flotą") jest efektem sankcji wprowadzonych przeciw Rosji.

- Jest flota, która nie prowadzi żadnych rosyjskich interesów, a także flota, która prowadzi prawie wyłącznie tylko takie. Tylko kilka statków pracuje dla obu stron - powiedział dziennikarzom CNN ekspert ds. międzynarodowego transportu morskiego Richard Matthews.

Po ataku Rosji na Ukrainę Europa odchodziła od rosyjskiej energii, a Azja zwiększała zakupy. Międzynarodowa Agencja Energii informuje, że Chiny zwiększyły import rosyjskiej ropy o 19% w porównaniu z 2021 rokiem, a Indie zanotowały aż ośmiokrotny wzrost. Realizacja tych zamówień wymaga statków, których jednak brak Rosji. Cytowany przez CNN analityk Matthew Wright dzieli statki przewożące rosyjską ropę na dwie kategorie: "szare statki" i "ciemne statki". Pierwsze zostały sprzedane po inwazji, głównie przez właścicieli w Europie, firmom z Bliskiego Wschodu i Azji, które wcześniej nie działały na rynku tankowców. Z kolei te z drugiej kategorii to weterani akcji prowadzonych przez Iran i Wenezuelę w celu uniknięcia zachodnich sankcji, którzy ostatnio przestawili się na przewóz rosyjskiej ropy.

- Wszyscy spodziewaliśmy się, że "ciemna flota", która przewozi wenezuelską i irańską ropę, będzie rosła, co też się stało - powiedział Janiv Shah, starszy analityk w firmie konsultingowej Rystad Energy.

Wysyłanie rosyjskiej ropy na dalsze odległości jest trudniejsze i Moskwa musiałaby czterokrotnie zwiększyć swoje możliwości transportowe. W rezultacie "flota cieni" kupuje co miesiąc 25 do 35 statków. Popyt może wzrosnąć w najbliższych miesiącach, jeśli w Chinach nastąpi ożywienie gospodarcze i Pekin będzie potrzebował więcej ropy.

Eksperci są zdania, donosi CNN, że może to ułatwić Rosji obejście sankcji i sprzedaż ropy powyżej sankcyjnego limitu cenowego.
os/ mms/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.