Rząd w Moskwie szuka sposobów na ominięcie sankcji narzuconych mu przez państwa sprzeciwiające się agresji na Ukrainę. Tym razem w proceder zostały włączone tankowce należące do chińskich armatorów.
Chiny, będące największym na świecie importer ropy, kontynuują zakup surowca z Rosji pomimo zachodnich sankcji. Wprowadzony w grudniu limit cen pozwala krajom spoza Unii
Europejskiej na import morski, ale zabrania firmom
żeglugowym, ubezpieczeniowym i reasekuracyjnym obsługi ładunków
rosyjskiej ropy, chyba że jest sprzedawana za cenę poniżej 60
dolarów.
W rosyjski proceder zostało zaangażowanych pięć supertankowców przeznaczonych do transportu ropy naftowej. Na podstawie danych pozwalających na śledzenie statków na morzach międzynarodowych, wszystkie dostawy są realizowane w okresie od 22 grudnia do 23 stycznia. Część dostaw szła m.in. do Indii. To nie jedyny kierunek dostaw, gdyż wielu importerów w Azji chce skorzystać na obniżonych cenach surowca. Indyjski minister ds. ropy naftowej Hardeep Singh Puri uzasadnił postawę kraju tym, że będzie kupować ropę wszędzie tam, gdzie jest możliwe zapewnienie najniższej ceny.
Rosja wysyła surowiec ze swoich zachodnich portów przeładunkowych na supertankowcach, które choć pływają pod banderą banderą Panamy, to są zarządzane przez chińskie spółki przewozowe. Do transportu może być sposobionych znacznie więcej jednostek, w tym VLCC zdolne do przewozu 2 mln baryłek ropy, suezmax mogące zabrać do 1 mln, a także aframax transportujące do 0,6 mln. W samym 2023 roku wystarczyłoby to do przewozu do 15 mln ton, dochodząc nawet do 10% eksportu rosyjskiej ropy. Nawet przy cenach poniżej 60 dolarów (indyjskie rafinerie liczą na zniżki nawet poniżej połowy tej kwoty) wskazują na setki milionów dolarów potencjalnego dochodu. W sytuacji objęcia Rosji sankcjami, może nie rekompensuje to strat gospodarki, niemniej każda szansa na zysk wydłuża zdolność kraju do toczenia wojny na Ukrainie. W sytuacji gdyby Pekin zaakceptował sankcje, rząd na Kremlu znalazłby się w najcięższe sytuacji ekonomicznej kraju od czasu rozpadu ZSRR.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych