Eksport flagowej rosyjskiej ropy z portów Morza Bałtyckiego może spaść nawet o jedną piątą w grudniu, po tym jak weszły w życie zachodnie ograniczenia cenowe i embargo UE. Zdaniem handlowców Rosja nie była w stanie w pełni przekierować dostaw do Europy na inne rynki.
Unia Europejska, kraje G7 i Australia wprowadziły limit cenowy na rosyjską ropę w wysokości 60 dolarów za baryłkę, obowiązujący od 5 grudnia, jako uzupełnienie embarga Unii Europejskiej na import rosyjskiej ropy drogą morską oraz podobnych zobowiązań Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii i Wielkiej Brytanii. Limit pozwala krajom spoza UE na jej import morski, ale zakazuje firmom żeglugowym, ubezpieczeniowym i reasekuracyjnym obsługi ładunków z nią na całym świecie, chyba że jest ona sprzedawana za mniej niż 60 dolarów.
Według danych handlowców, eksport ropy Urals z portów Morza Bałtyckiego spadnie prawdopodobnie do ok. 5 mln ton w tym miesiącu w porównaniu z 6 mln ton w listopadzie. Niektóre szacunki mówią nawet o spadku do 4,7 mln ton.
Wpływ sankcji na załadunek ropy w rosyjskich portach bałtyckich został spotęgowany przez brak tonażu spoza Zachodu, słabą gospodarkę eksportową i umiarkowany popyt na nią w Azji, zwłaszcza w Chinach. Rosja ma ponadto trudności ze znalezieniem wystarczającej liczby odpowiednich statków do transportu surowca. W grudniu ropa Urals była sprzedawana z większym dyskontem, a dominujący nabywca Indie kupowały baryłki znacznie poniżej limitu cenowego 60 dolarów. Ropę skupowały jeszcze tylko Bułgaria i Turcja, a w niektórych przypadkach Urals została sprzedana na rynki eksportowe po cenie niższej niż całkowity koszt produkcji.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych