• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

DB wspomaga niemieckie porty i uruchamia pociągi ze zbożem z Ukrainy

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski DB wspomaga niemieckie porty i uruchamia pociągi ze zbożem z Ukrainy

Partnerzy portalu

DB wspomaga niemieckie porty i uruchamia pociągi ze zbożem z Ukrainy - GospodarkaMorska.pl

Niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn zapowiedziały uruchomienie kilku pociągów tygodniowo w celu dowozu ukraińskich zbóż do niemieckich portów. Zboża będą dostarczane między innymi do Rostocku, Hamburga i Brake, informuje DB.

Jeszcze nie podano szczegółów dotyczących ilości pociągów i planowanych połączeń oraz oferowanych zdolności przewozowych. Przewiduje się, że DB będzie oferować kilka pociągów tygodniowo, w większości odbierających ukraińskie zboże w Rumunii.

DB uruchomiło doraźne połączenia z Niemiec z pomocą dla Ukrainy i planuje się, że pociągi towarowe, które w jedną stronę zawiozą artykuły pomocowe, będą przyjmować zboże i wozić je do portów niemieckich w drodze powrotnej.

I półrocze z dużym zyskiem


Grupa DB wypracowała 876 mln euro zysku operacyjnego w pierwszym półroczu 2022 r., bowiem jej sprzedaż wzrosła o 28,4%.

– Poprawiliśmy naszą działalność i przygotowujemy się do dalszego dynamicznego wzrostu – poinformował dyrektor generalny DB Richard Lutz w najnowszym komunikacie o wynikach Grupy DB.

Deutsche Bahn powróciła do generowania zysków po raz pierwszy od początku pandemii Covid-19. Uzyskując zysk operacyjny spółka weszła na ścieżkę rentownego wzrostu.

– DB zamknął pierwszą połowę 2022 r. ze skorygowanym zyskiem przed odsetkami i opodatkowaniem w wysokości 876 mln EUR. Przychody grupy wzrosły o 28,4% do około 28,0 mld EUR – informuje DB w najnowszym komunikacie.

Podkreśla się, że rosła nie tylko liczba pasażerów, ale także dynamicznie rósł popyt na międzynarodową spedycję i logistykę.

Logistyka napędza biznes


– Nasza zmiana profilu usług przebiegła pomyślnie – powiedział dr Richard Lutz, dyrektor generalny DB zaznaczając, że „popyt kwitnie i wróciliśmy do dochodowego biznesu”.

Zysk operacyjny był wyższy o około 1,9 mld EUR w porównaniu z pierwszą połową 2021 r. W czasach pandemii Covid-19 DB kończył ubiegły rok na minusie, ze stratą prawie 1 mld EUR.

Zauważa się, że do obecnego sukcesu DB przyczyniał się aktywność rynkowa DB Schenker. Dzięki logistyce zysk operacyjny w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2021 r. osiągnął w pierwszym półroczu br. około 1,2 mld euro.

– Pierwsza połowa 2022 roku była najbardziej udanym półroczem Schenkera w jego 150-letniej historii jako firmy logistycznej. DB Schenker odegrał ważną rolę w poprawie ogólnej wydajności DB – podkreślił dyrektor finansowy, dr Levin Holle.

Rząd wspomoże DB w biznesie


Rozwojowi Grupy DB intensywnie pomaga rząd. W lipcu br. Federalne Ministerstwo Transportu (BMDV) podjęło decyzję, że silniej niż dotąd zwiąże ze sobą Deutsche Bahn. Minister Volker Wissing (FDP) ogłosił 22 czerwca, że tworzy specjalny organ zarządzający kolejami niemieckimi.

„Grupa Sterująca Deutsche Bahn” została utworzona 1 lipca 2022 r. Chodzi o  „silniejszą kontrolę rządu federalnego” i składanie sprawozdania ministrowi „regularnie” o działaniach biznesowych i wynikach tej działalności – informuje BMDV. Grupa sterująca ma za zadanie koordynację i monitorowanie działalności kolejarzy niemieckich, a także oceniać ma postępy modernizacji korytarzy transportowych oraz wdrażanie bardziej przyjaznej dla klienta procedury obsługi.

Nowy organ ma działać w ramach struktur rządowych i będzie zorientowany na interes publiczny. Zostanie on uruchomiony 1 stycznia 2024 r. z DB Netz AG i DB Station&Service AG, ewentualnie z DB Energie GmbH. Najpierw jednak należy doprecyzować formę firmy. Ponadto w BMDV zostanie utworzone „Deutchlandtakt Office” jako osobna jednostka kadrowa. Jest pomyślany jako „wzmacniacz projektu” i centralny punkt kontaktowy dla przemysłu.

Ale nie tylko działania organizacyjne mają wzmocnić pozycję DB na rynku europejskim. DB, wraz z rządem niemieckim, nadal intensywnie inwestował w pierwszej połowie 2022 r. Nakłady inwestycyjne netto wzrosły o 3% do 2,7 mld EUR. Nakłady inwestycyjne brutto w łącznej wysokości 5,4 mld EUR zostały zainwestowane głównie w infrastrukturę kolejową w Niemczech, podobnie jak w latach poprzednich.

Porty i kolej – synergia biznesu


Na przykład w porcie Hamburg kolejowy transport towarowy osiągnął rekordowy poziom w 2021 r. W 2021 terminale kolejowe w Hamburgu obsłużyły 48,5 mln ton ładunków, o 4 proc. więcej niż 2020 r. Przy przewozach do i z portu 2,79 miliona TEU osiągnięto ośmioprocentowy wzrost przewozu kontenerów. Udział kolei w transporcie kontenerowym w Hamburgu wyniósł około 51,5 proc. Przekazywanie przesyłek towarowych na kolej przebiegało wzorowo. W pierwszym kwartale br. zanotowano w terminalach kolejowych Hamburga 12 mln t (1,6% więcej niż 1 kwartale ubr.) oraz  700 tys. TEU (o 1,4% więcej) kontenerów. Port w Hamburgu obsługuje tygodniowo ponad 230 pociągów i 60 tys. TEU.

Z kolei port w Rostocku w br. odnotował pozytywne zmiany w transporcie kombinowanym (CT). W pierwszej połowie 2022 r. obsłużono ponad 64 tys. intermodalnych jednostek ładunkowych, co oznacza 4% wzrost w porównaniu z 2021 r.

Połączenia z Rostoku stanowią silną konkurencję dla polskich portów działających w korytarzu Bałtyk-Adriatyk. Obecnie port ma 47 połączeń kursujących co tydzień do i z różnych lokalizacji w Europie, w tym: 19 we Włoszech (16 w Weronie i 3 w Bolonii), 6 w Bratysławie na Słowacji, 19 w Niemczech, 2 w Curtici w Rumunii.

Aktywność kolei niemieckich jest więc łączona z potencjałem niemieckich portów, które świetnie rozwijają nie tylko kolejowe połączenia południkowe, ale również równoleżnikowe, nie tylko połączenia intermodalne, ale również przewozy ładunków masowych.

Fot. Depositphotos



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.