• <
nauta_2024

Polska Żegluga Bałtycka dostała 140 mln zł na rozwój. Kiedy nowy prom? [WIDEO]

11.01.2022 05:46 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Polska Żegluga Bałtycka dostała 140 mln zł na rozwój. Kiedy nowy prom? [WIDEO]

Partnerzy portalu

Polska Żegluga Bałtycka dostała 140 mln zł na rozwój. Kiedy nowy prom? [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Na temat rozwoju Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB - Polferries) i nowych promów, była mowa podczas konferencji prasowej na promie Nowa Star w Terminalu Promowym w Gdańsku. Udział w poniedziałkowym (10.01) wydarzeniu wziął wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Andrzej Madejski oraz poseł na Sejm RP - Czesław Hoc. – To co za chwilę będzie się działo w gospodarce morskiej jest dla nas niezwykle istotne i stanowi priorytet naszego rządu – powiedział wiceminister. 

W ostatnim czasie Polska Żegluga Bałtycka z siedzibą w Kołobrzegu pozyskała dwa niezależne dofinasowania.

Pierwsze to dofinansowanie w ramach programu Batory, poprzez spółkę Promy Polskie, które zamówiły trzy promy z opcją czwartego w Gdańskiej Stoczni "Remontowa". W ten sposób PŻB uzyskała miliard złotych dofinasowania. Na przełomie 2025 i 2026 roku pierwsza jednostka trafi do PŻB.

Kolejna jednostka dla PŻB do końca 2023 roku

Drugie dofinasowanie wynosi 140 mln zł i jest przeznaczone na zakup lub czarter promu dla PŻB.

– Te pieniądze mają bieżąco wzmocnić funkcjonowanie PŻB. Celem jest tu pozyskanie poprzez wyczarterowanie lub zakup na rynku jednostki w ramach second hand'u, która również wejdzie na stan PŻB. W ten sposób zrealizujemy i zwiększające się przewozy, i umowę unijną, która do końca 2023 roku nakazuje wprowadzenie takiej jednostki do eksploatacji – mówił wiceminister Marek Gróbarczyk.

Informację o przekazaniu 140 mln zł w obligacjach dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA, na rozwój rynku promowego ministerstwo podało już pod koniec roku.

– Te pieniądze już trafiły na konto przedsiębiorstwa, mają uzupełnić lukę inwestycyjną w ramach uzupełnienia tonażu czy wymiany tonażu w okresie 2023 roku do momentu wejścia do eksploatacji nowych jednostek – zaznaczył wiceminister.

Wiadomo również, że prom miałby pływać na trasie Świnoujście-Ystad.

Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej przypomniał, że firma dysponuje obecnie pięcioma promami. To Wawel, Nova Star, Cracovia, Baltivia i Mazovia.

– Dzięki dofinansowaniu ze Skarbu Państwa, program Batory doprowadzi do tego, że przy powiększeniu o jedną jednostkę uzyskamy ponad 40-procentowy wzrost linii ładunkowej Świnoujście-Ystad – wyliczał Madejski i dodał, że dzięki temu pozycja PŻB znacząco wzrośnie i firma będzie mogła konkurować z innymi armatorami.

Dodajmy, że PŻB, czyli Polferries obsługuje dwie linie: zachodnią i wschodnią.

– Na zachodniej obsługujemy linię Świnoujście-Ystad, a na wschodniej Gdańsk-Nynashamn – wyjaśniał Madejski. – Pozyskane promy, które mają wejść na linie przyczynią się do zwiększenia potencjału przewozowego na linii Świnoujście-Ystad. Tu rynek wykazał takie możliwości, gdzie należy się nastawić na zwiększenie przewozów ładunków, w przeciwieństwie do linii wschodniej - pasażerskiej.

Marek Gróbarczyk podkreślał, jak wielkie korzyści przyniesie również program stoczniowy z dofinansowaniem miliarda złotych z budżetu państwa. 

– Ten program przyniesie blisko 4 miliardy złotych dla przemysłu stoczniowego, budowę czterech jednostek dla polskich armatorów – wyliczał wiceminister infrastruktury przypominając, że niezwykle istotną rolę pełnić będzie PŻB.

Jednostka, którą dla PŻB zbuduje "Remontowa" to supernowoczesny, ekologiczny i napędzany paliwem gazowym w układzie hybrydowym ro-pax, czyli prom pasażersko-towarowy. Rozwinie on prędkość do 19 węzłów, a na pokładzie zmieści się aż 400 pasażerów.

Dwa kolejne, bliźniacze promy trafią do Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. W kuluarach mówi się, że czwarty prom również trafi do PŻB.

– To odpowiedź dla tych wszystkich, którzy twierdzili, że PŻB ma być zlikwidowana, połączona, przejść reorganizację... Chcemy temu zaprzeczyć. Dziś PŻB posiada ogromny potencjał w ramach inwestycji, powiększania swojej floty.

Przypomnijmy, że jeszcze siedem lat temu spółkę wyceniano na ok. 40 mln zł, natomiast dziś szacuje się, że jej wartość to już 700 mln zł. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.