Spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania, co pozwoli na uruchomienie produkcji trzech promów w programie Batory - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
- Pozyskaliśmy miliard złotych na budowę promów w programie Batory. Promy buduje Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudzkiego S.A., czyli znana "GSR-ka”- powiedział Witkowski.
- Kwota 1 mld zł została alokowana, na zasadach komercyjnych, dla spółki Polskie Promy , na rozpoczęcie budowy promów pasażersko – samochodowych. Zawarta została umowa inwestycyjna pomiędzy Skarbem Państwa, a spółką Polskie Promy sp. z o.o. W wyniku realizacji tej umowy Skarb Państwa zainwestował kwotę 650 milionów, obejmując nowe udziały w spółce. Pozostała kwota pochodzi z pozyskanego finansowania dłużnego dla spółki Polskie Promy z przeznaczeniem także na ten cel”– wyjaśnił Witkowski.
Dodał też, że kontrakt został podpisany pomiędzy spółką Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska a GSR. Kontrakt ten, o wartości kilku miliardów złotych, jest największą umową inwestycyjną podpisaną pomiędzy rodzimym inwestorem a polską stocznią od kilkudziesięciu lat.
Witkowski powiedział, że umowa dotyczy budowy trzech promów z opcją na czwartą jednostkę. Wiceminister poinformował też, że pozostała część pieniędzy, potrzebnych do wybudowania promów, pozyskana będzie z banków komercyjnych, z którymi prowadzone są jeszcze rozmowy.
- Mając już takie środki z budżetu można było zamówić nowe jednostki w stoczni chińskiej, ale patriotyzm gospodarczy naszego rządu predestynuje do tego, żeby zamówienie złożone zostało w polskiej stoczni, wykorzystując jej potencjał - podkreślił wiceminister.
Dodał, że budowane promy będą jednostkami ekologicznymi napędzanymi gazem LNG. Witkowski powiedział też, że zdecydowano o przekazaniu 130 mln zł w obligacjach dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej na rozwój rynku promowego.
Źródło: PAP
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów