Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował, że 2021 rok zostanie zamknięty z 33 mln ton przeładowanych towarów. Na dokładne statystyki trzeba jeszcze jednak poczekać.
33 mln ton przeładowanych towarów to o 7 proc. lepszy wynik niż w 2020, kiedy to łączne obroty w portach w Szczecinie i Świnoujściu wyniosły nieco ponad 31 milionów ton. Jednocześnie oznacza to, że porty powróciły ostatecznie do poziomu przeładunków notowanego przed pandemią – jeszcze w 2018 roku porty przeładowały 33,2 miliona ton. Z każdym kolejnym rokiem wyniki były o około milion ton słabsze.
Dobrych wyników portów można było oczekiwać już po pierwszym półroczu, kiedy przeładunki zanotowały 11,5-procentowy wzrost. Po trzech kwartałach wzrost nieco osłabł, ale wciąż był bardzo wyraźny, bo wynosił 8,3 proc.
‼Nie zwalniamy tempa, no i mamy to‼
— Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (@ZMPSiS) December 30, 2021
Właśnie w #PortSzczecin & #PortŚwinoujście przeładowaliśmy 3️⃣3️⃣ mln ton ładunków.
Rok 2021 lepszy od poprzedniego o prawie 7️⃣ proc 📈 pic.twitter.com/B1sCEU788p
Nie tylko porty w Szczecinie i Świnoujściu zanotowały w tym roku
bardzo dobre wyniki. Rekordów spodziewają się także porty w Trójmieście.
Wspominał o tym także wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski,
który mówił, że po raz kolejny przekroczona zostanie bariera 100
milionów ton przeładowanych towarów.
– Rok 2021 był
rekordowym dla polskiej gospodarki morskiej. Jeśli chodzi o nakłady
finansowe na inwestycje jak i przeładunki – mówił Witkowski. – Już teraz
mogę powiedzieć, że zbliżyliśmy się do 110 mln ton; to bardzo dobry
wynik biorąc pod uwagę pandemię COVID-19 oraz zachwianie na światowym
rynku dostaw – dodał.
Zarząd Portów Morskich Szczecin i
Świnoujście może także z optymizmem patrzeć na 2022 rok, jako że
realizowane w portach inwestycje mają zwiększyć ich możliwości. Porty
zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i
Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych
jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu
modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
Terminal
promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu
intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy
parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest
terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska
rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG:
gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek