• <
siemens_gamesa_2022

Rekordowy rok w Portach Szczecin i Świnoujście

jm

30.12.2021 14:50
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rekordowy rok w Portach Szczecin i Świnoujście

Partnerzy portalu

Rekordowy rok w Portach Szczecin i Świnoujście - GospodarkaMorska.pl
Fot. ZMPSiS

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował, że 2021 rok zostanie zamknięty z 33 mln ton przeładowanych towarów. Na dokładne statystyki trzeba jeszcze jednak poczekać.

33 mln ton przeładowanych towarów to o 7 proc. lepszy wynik niż w 2020, kiedy to łączne obroty w portach w Szczecinie i Świnoujściu wyniosły nieco ponad 31 milionów ton. Jednocześnie oznacza to, że porty powróciły ostatecznie do poziomu przeładunków notowanego przed pandemią – jeszcze w 2018 roku porty przeładowały 33,2 miliona ton. Z każdym kolejnym rokiem wyniki były o około milion ton słabsze.

Dobrych wyników portów można było oczekiwać już po pierwszym półroczu, kiedy przeładunki zanotowały 11,5-procentowy wzrost. Po trzech kwartałach wzrost nieco osłabł, ale wciąż był bardzo wyraźny, bo wynosił 8,3 proc.


Nie tylko porty w Szczecinie i Świnoujściu zanotowały w tym roku bardzo dobre wyniki. Rekordów spodziewają się także porty w Trójmieście. Wspominał o tym także wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, który mówił, że po raz kolejny przekroczona zostanie bariera 100 milionów ton przeładowanych towarów.

– Rok 2021 był rekordowym dla polskiej gospodarki morskiej. Jeśli chodzi o nakłady finansowe na inwestycje jak i przeładunki – mówił Witkowski. – Już teraz mogę powiedzieć, że zbliżyliśmy się do 110 mln ton; to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę pandemię COVID-19 oraz zachwianie na światowym rynku dostaw – dodał.

Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście może także z optymizmem patrzeć na 2022 rok, jako że realizowane w portach inwestycje mają zwiększyć ich możliwości. Porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.

Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.