W Gdańsku podpisano umowę na budowę promów ro-pax, którą zrealizuje Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego.
Odbiorcą promów będzie spółka Polskie Promy, której udziałowcami są PŻM oraz Skarb Państwa .
- W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM Częścią umowy jest również list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu - poinformował w piątek rzecznik Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol.
Trzeci zakontraktowany prom ma pływać w barwach Polferries czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Promy mają być "nowoczesne, proekologiczne i niskoemisyjne". Będą napędzane hybrydowymi silnikami na LNG i paliwo dieselowskie, ze wspomaganiem bateryjnym.
- Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - podał rzecznik PŻM.
Jednostki mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
W połowie września br. wiceminister infrastruktury Marek
Gróbarczyk zapowiedział, że na budowę promów dla polskich amatorów w opcji 3+1
przeznaczony zostanie miliard złotych.
Do budowy jednostek powołana została spółka Polskie Promy. Pod koniec października wiceminister Grzegorz Witkowski przekazał z kolei, że spółka jest na "końcowym etapie negocjowania warunków kontraktów na budowę promów", a planowane działania "obejmują zamówienie w Polsce trzech promów z terminem dostawy pierwszego w 2024 roku, według własnego projektu koncepcyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej".
Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. to część grupy Remontowa Holding.
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat
Finlandia uruchamia pływający terminal LNG. Czy gaz trafi również do Polski?
Incat dostarczy pierwszy na świecie duży prom elektryczny
Brytyjski sektor obrony kupuje statki do ochrony infrastruktury kabli i rurociągów
Projekt klasowy zatwierdzony przy pomocy modelu 3D
Quinto Shipping zamawia od Concordia Damen tankowiec śródlądowy typu „Parsifal”