• <
KONGSBERG_2023

"Moby Fantasy" – największy "zielony" prom na świecie

29.11.2021 07:32 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki "Moby Fantasy" – największy "zielony" prom na świecie

Partnerzy portalu

"Moby Fantasy" – największy "zielony" prom na świecie - GospodarkaMorska.pl
Fot. Moby Line

W ramach serii naszych analiz dotyczących rynku żeglugowego przedstawiamy informacje na temat kolejnych nowych ciekawych konstrukcji okrętowych i budów jednostek pływających. Dzisiaj o nowoczesnym „Moby Fantasy”, który 6 listopada tego roku został zwodowany jako pierwsza z dwóch jednostek ro-pax nowej generacji, które wejdą do eksploatacji w 2023 roku.

Pierwszy taki prom, czyli statek rekordzista

Według znawców branży żeglugowej m/f „Moby Fantasy” jest przełomową jednostką w segmencie statków ro-pax a to ze względu na swoje imponujące parametry techniczno–eksploatacyjne, w tym aspekty ekologiczne. 

Jest to jeden z największych promów na świecie (jedynie większy od tej konstrukcji prom pływa na Bałtyku dla operatora promowego Color Line). Nowy statek „Moby Fantasy” rozpocznie eksploatację ze względu na opóźnienia związane z kwestiami pandemicznymi dopiero w 2023 roku, zamiast jak wcześniej planowano w 2022 roku. Statek ten będzie operował na Morzu Śródziemnym na jednej z linii operatora. Armator Moby Line specjalizuje się bowiem w obsłudze serwisów z Włoch na Sycylię, Korsykę, Sardynię oraz Wyspę Elbę. „Moby Fantasy” ob-służy jedną z tras na Sardynię. Będzie to dokładnie szlak z Olbio (Sardynia) do Livorno (Włochy). Nowa inwestycja włoskiego armatora zapewni aż 500 miejsc pracy.  

Na razie jednak nowa jednostka została dopiero co zwodowana w chińskiej stoczni GSI (ang. Gu-angzhou Shipyard International) w Guangzhou. Czeka ją jeszcze sporo prac wyposażeniowych i wy-kończeniowych oraz niezmiernie ważne w końcowym procesie budowy statku próby. Chodzi tutaj zarówno o testy statku, które będą przeprowadzone na uwięzi jak i na morzu. Ich wyniki skonfron-tują parametry i sprawność wszystkich systemów okrętowych z oczekiwaniami armatora, wynikają-cymi z zawartego kontraktu.

Okrętowa konstrukcja na miarę XXI wieku

Pierwsze cięcie blach dla pierwszej z zamówionych jednostek, czyli wspomnianego promu „Moby Fantasy” nastąpiło w czerwcu 2020 roku. Jednostki zostały zaprojektowane przez biuro projektowe OSK –Shiptech. Całość budowy jest natomiast nadzorowana przez włoskie towarzystwo klasyfikacyjne – RINA, należące do prestiżowej, międzynarodowej organizacji IACS (ang. International Association of Classification Societies).


Fot.: Rina

„Moby Fantasy” dzięki swoim bardzo dużym gabarytom będzie miał zwiększone możliwości przewozowe. Jednostka porównywana jest bowiem wielkościowo do średniej wielkości statków wycieczkowych. Stąd też statek będzie mógł przewozić sporą liczbę, bo aż 2,500 pasażerów, którzy będą mieli do swojej dyspozycji aż 550 nowoczesnych i komfortowych  kabin. Planowane wykończenie jak i wyposażenie omawianego promu, w tym standard kabin przypominał będzie bardziej statki pasażerskie niż zwykłe promy, kursujące w wielu miejscach Europy jak i świata jako robocze transportery ciężarówek i ich kierowców.

Długość linii ładunkowej jest bardzo pokaźna i wynosi aż 3,800 metrów. Dzięki temu statek ma możliwość zabrania na swoje pokłady dużej ilości samochodów osobowych, bo 1,300 a także równie imponującej ilości 300 ciężarówek. Co prawda zarówno „Moby Fanatsy” jak i kolejna jednostka z  tej serii będą wolniejsze niż statki, które mają one zastąpić, ale za to będą dużo bardziej efektywne, jeśli chodzi o zużycie paliwa okrętowego.

Moby Line promuje swoje nowe inwestycje jako rewolucyjne w branży promowej. A to ze względu na stosowane wyposażenie stosowane na wycieczkowcach a także rozwiązania uznane za bardzo ekologiczne (ang. green ship) wśród większości statków. Promy przy prędkości serwisowej 23,5 węzła zapewnianej przez silnik Wärtsilä 9L46F diesel będą konsumowały o około 30% mniej paliwa niż jednostki dotychczas obsługujące linię.

Oba statki będą wyposażone w nowoczesne konstrukcje płuczek spalin, tzw. skrubery (ang. hybrid exhaust gas scrubbers). Promy będą miały też status tzw. „LNG ready”, a więc będą gotowe do zamontowania instalacji napędu LNG. Poza tym wiele z wyposażenia oraz użytych materiałów wykończeniowych ma pochodzić ze źródeł przyjaznych ekologicznie, np. z wysokiej jakości recyklingu.


Fot. Moby Line

Statek posiada unikalny i nowoczesny profil kadłuba a także tak zaprojektowane przestrzenie ładunkowe, aby jak najbardziej móc ten statek wykorzystać w eksploatacji. Jednostka na pokładzie rufowym jest wyposażona w sporą przestrzeń, która będzie również przeznaczona jako lądowisko dla helikopterów, to np. w razie pilnej potrzeby ewakuacji medycznej któregoś z pasażerów. Poza tym na rufie znajdują się 3 furty, zapewniające dostęp do przestrzeni ładunkowych statków.

Nowa jakość dla Moby Line


Oba z dostarczonych na przestrzeni 2023 roku dla Moby Line statków będą znaczącym podniesieniem jakości dotychczas oferowanego dla klientów tonażu. Nowe statki zastąpią u tego armatora dwie inne jednostki: m/f „Moby Aki” i m/f „Moby Wonder”. Sama tylko linia ładunkowa w każdym ze statków będzie dwa razy większa niż dotychczas. 

Lokalnie wielu specjalistów z włoskiego środowiska gospodarki morskiej krytykuje jednak inwestycje armatora ze względu na ulokowanie zamówienia w stoczni chińskiej, zamiast włoskiej, która mogłaby sprostać zadaniu a także zapewnić lokalnie pracę. Czy jest jednak ekonomiczny patent, który zawróci europejskich armatorów z takiej drogi? Już niebawem dowiemy się tego z naszego podwórka. Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. podjęła się bowiem realizacji głośnego programu „Batory”. Wyzwanie jest wielkie, ale stocznia już niejednokrotnie pokazała, że potrafi sobie poradzić nawet z najbardziej skomplikowanymi zadaniami.

Podstawowe dane techniczno–eksploatacyjne jednostki:

Nazwa: m/f „Moby Fanasty”
Typ: Prom Ro-Pax
Budowa: Chiny, Stocznia GSI w Guangzhou
Towarzystwo Klasyfikacyjne: RINA – Registro Italiano Navale
Właściciel/operator: Moby Line
Lata budowy: 2020-2023
GT: 65,000
Długość linii ładunkowej: 3,800 m
Długość: 237 m
Szerokość: 32 m
Silnik główny: Moc 10,8 MW
Prędkość serwisowa: 23,5 węzła
Prędkość maksymalna: 25 węzłów

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.