Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy. Dwie z tych jednostek (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach peżemetowskiej spółki promowej Unity Line.
Przypomnijmy, że 30 sierpnia br. premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce. Oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego na budowę trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line.
Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy sp. z o.o.
Nowocześnie i ekologicznie
- Nowe ro-paxy będą nowoczesnymi konstrukcjami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie użyte w niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznej śruby, którą zastąpią dwa pędniki azymutalne (tzw. azipody). Znakomicie usprawnią one manewrowanie statkami w portach - informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Polskiej Żeglugi Morskiej.
Ro-paxy będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób.
Pierwszy prom będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku. Kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach.
Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji.
Spółka #PolskiePromy przygotowuje się do podpisania kontraktu na budowę trzech jednostek. Kontrakt prawdopodobnie trafi do stoczni z #Trójmiasto @PZM_Polsteam @RadioGdansk https://t.co/prfaG8NQLb
— Radio Szczecin (@radio_szczecin) September 21, 2021
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów