Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy. Dwie z tych jednostek (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach peżemetowskiej spółki promowej Unity Line.
Przypomnijmy, że 30 sierpnia br. premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce. Oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego na budowę trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line.
Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy sp. z o.o.
Nowocześnie i ekologicznie
- Nowe ro-paxy będą nowoczesnymi konstrukcjami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie użyte w niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznej śruby, którą zastąpią dwa pędniki azymutalne (tzw. azipody). Znakomicie usprawnią one manewrowanie statkami w portach - informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Polskiej Żeglugi Morskiej.
Ro-paxy będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób.
Pierwszy prom będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku. Kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach.
Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji.
Spółka #PolskiePromy przygotowuje się do podpisania kontraktu na budowę trzech jednostek. Kontrakt prawdopodobnie trafi do stoczni z #Trójmiasto @PZM_Polsteam @RadioGdansk https://t.co/prfaG8NQLb
— Radio Szczecin (@radio_szczecin) September 21, 2021
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC