Na przełom 2024 i 2025 roku wskazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk pytany we wtorek o możliwy termin budowy pierwszego promu. Zaznaczył, że musi to zostać potwierdzone przez stocznie.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiedział we wtorek w Radiu Szczecin, że na budowę promów w opcji 3+1 przeznaczony zostanie miliard złotych; w KPRM nastąpi podpisanie aktu notarialnego w tej sprawie.
"Te środki poprzedzone były wszelkimi uzgodnieniami i potrzebnymi dokumentami, przede wszystkim oceną inwestycyjną, biznesplanem, jak i testami prywatnego inwestora, więc było to niezwykle trudne zadanie w kontekście (...) całego biznesplanu" - powiedział dziennikarzom wiceminister podczas 8. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który rozpoczął się w Szczecinie.
Dodał, że środki na tę inwestycję są podzielone na dwie części: "to jest element kapitałowy i dłużny" - wyjaśnił.
"Generalnie, można powiedzieć, że one w przyszłości będą zwrócone – nie jest to więc żadna dotacja, a wyłącznie pożyczka z budżetu państwa na realizację tych zadań" – mówił Gróbarczyk.
Zapytany, o jakie promy chodzi odpowiedział, że "są to promy, o których mówimy od wielu lat, gdzie mieliśmy sinusoidę w niektórych momentach, jeśli chodzi o budowę". Dodał, że dofinansowanie uzyska spółka Promy Polskie, powołana do budowy jednostek.
"Oczywiście to nie są wszystkie pieniądze, bo żeby zbudować cztery promy – mówimy o opcji 3+1, bo to odpowiada potrzebom rynku – potrzebne będzie finansowanie stricte komercyjne, ale wymogiem podstawowym banków było zaangażowanie Skarbu Państwa" – mówił wiceminister.
W odpowiedzi na pytanie o to, czy promy będą budowane w Szczecinie Gróbarczyk powiedział, że "wszystko będzie opierało się o kontrakt, który obecnie jest negocjowany, który negocjują oczywiście armatorzy – PŻM, PŻB". Dodał, że decyzje zostaną pozostawione w rękach inwestorów.
Pytany o to, kiedy można się spodziewać pierwszego promu odpowiedział, że będzie to przełom 2024 i 2025 r. "jeśli zostanie to potwierdzone przez stocznie".
Źródło: PAP
#8KongresMorski to intensywny czas dla ludzi morza. Panele dyskusyjne, wymiana doświadczeń, okazja do spotkań ale też czas na medialne wystąpienia i czasem trudne pytania. Lecz ciagle i wciąż gospodarka morska #NaDobrejFali pic.twitter.com/vX06ClsOBY
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) September 14, 2021
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów