Gdański Naftoport płynie na fali znakomitej kondycji rynku transportu ropy i paliw na świecie. W pierwszym półroczu obecnego roku przeładowano tam aż 7,13 mln ton tych towarów. To najwyższy wynik półroczny w historii terminalu!
W tym samym okresie w zeszłym roku w Naftoporcie przeładowano 5,4 mln ton ładunków, a więc terminal osiągnął ogromny wzrost, bo aż o 32 proc.
- Odczuwamy pozytywne skutki dobrej sytuacji na rynku transportu paliw. Terminal pozyskał nowych klientów. W 2015 roku obsłużyliśmy już siedem jednostek z ładunkiem powyżej 100 tys. ton ropy naftowej – informuje Piotr Borawski z Naftoportu.
Potwierdzeniem tych słów jest wczorajsza wizyta suezmaxa Aegean Angel należącego do greckiego armatora Arcadia Shipmanagment. Jednostka o długości 274 metrów może na raz transportować do 159 tys. ton ropy. Aegean Angel do Naftoportu wpłynął we wtorek w godzinach popołudniowych, wioząc ze sobą ropę naftową dla polskiego koncernu Lotos. Przeładunek potrwa około 30 godzin.
- Aegean Angel będzie ósmym tankowcem typu suezmax w tym roku, a nasi klienci sygnalizują już kolejne tego typu przeładunki – mówi Piotr Borawski.
Znakomity wynik Naftoportu to lustrzane odbicie świetnej sytuacji na rynku tankowców. W ostatnich miesiącach zwiększyły się zarobki wszystkich typów ich jednostek, co jest dość niespodziewanym zjawiskiem w tej części roku. O 23 proc. wzrosły między innymi stawki suezmaxów, stąd też większa liczba ich odwiedzin w polskim terminalu. Ich armatorzy zarabiają średnio ok 48 tys. dolarów dziennie. Przyczyn dobrej kondycji suezmaxów jest kilka. Wśród nich można wymienić: powiększenie się zasobów ropy na całym świecie, większa konkurencja na rynkach aframaxów i charakterystykę europejskiego importu, która faworyzuje suezmaxy.
By sprostać coraz częstszym wizytom dużych jednostek, w Naftoporcie otworzono w czerwcu nowe stanowsiko T1. Obiekt został zaprojektowanydla przeładunku produktów naftowych (paliw) transportowanych statkami o nośności do 50 tys. ton, co odciąży dotychczasowo eksploatowane stanowiska P, R i T od obsługi tych jednostek. Zwiększając tym samym zdolności operacyjne tych stanowisk w zakresie obsługi dużych zbiornikowców z ropą naftową.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny