Handlujący ropą naftową przechowują aż 80 milionów baryłek ropy na zbiornikowcach na morzu, a kolejne statki są poszukiwane, ponieważ składowiska lądowe szybko zapełniają się z powodu globalnego nadmiaru zapasów.
Handlowcy zdecydowali się masowo magazynować ropę, po tym jak globalne zapotrzebowanie na ten surowiec spadło o jedną trzecią z powodu wybuchu koronawirusa, a najwięksi producenci Arabia Saudyjska i Rosja do tej pory odmówili ograniczenia wydobycia, co doprowadziło do prawdopodobnie największego nadmiaru ropy w historii.
Ostatni raz składowanie ropy na morzu osiągnęło podobny poziom w 2009 roku, gdy handlowcy magazynowali ponad 100 milionów baryłek na morzu przed rozładowaniem zapasów. Na świecie istnieje ponad 770 supertankowców a każdy z nich może pomieścić maksymalnie 2 miliony baryłek. Od 25 do 40 tych jednostwk jest obecnie używanych do magazynowania na morzu.
Lokalizacje zazwyczaj obejmują Zatokę USA i Singapur, gdzie znajdują się główne węzły naftowe.
Na rynku ropy naftowej widzimy tzw. zjawisko contango, gdzie ceny terminowe są wyższe niż ceny natychmiastowe. Ta struktura rynku zachęca handlowców do trzymania zapasów w magazynie w nadziei na ich późniejszą sprzedaż.
Richard Matthews, szef badań w E.A. Gibson oszacował, że co najmniej 31 VLCC zostało wyczarterowanych w marcu na 12 miesięcy lub krócej.
Dla porówniania w lutym na okres roku wyczarterowano 4 VLCC zarezerwowanymi w lutym dla czarterów na 12 miesięcy lub mniej z prawdopodobnymi opcjami przechowywania, dodał Matthews.
Dzienne stawki tankowców gwałtownie wzrosły, osiągając w tym tygodniu rekordowe poziomy wynoszące ponad 230 000 USD. Handlowcy muszą płacić premię za czartery długoterminowe.
Robert Hvide MacLeod, dyrektor naczelny armatora Frontline, powiedział, że taka sytuacja zdarza się „raz na pokolenie”. Nikolas Tsakos, dyrektor generalny Tsakos Energy Navigation, dodał, że rośnie również zainteresowanie mniejszym segmentem tankowców aframax.
Źródła handlowe podały w środę, że zbiorniki magazynowe w Fujairah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, kluczowym ośrodku bunkrowania i ropy na Bliskim Wschodzie, osiągnęły pełną pojemność zarówno dla ropy, jak i produktów naftowych.
Sektor żeglugi masowej musi zmniejszyć emisję CO2
PCC Intermodal chce zwiększyć częstotliwość połączeń z Ukrainą
Kolejny żuraw portowy Liebherr LHM 550 zwiększy rozwój portu w Norwegii
Kolejny etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - betonowanie płyty dolnej śluzy [foto, wideo
Kłajpeda – historyczny litewski port z przyszłością
Anwil szuka wykonawcy do zaprojektowania i budowy terminalu morskiego w Porcie Gdańsk
Ropa brent | 66,97 $ | baryłka | 0,00% | 22:59 |
Cyna | 25090,00 $ | tona | 2,39% | 2 mar |
Cynk | 2820,00 $ | tona | 1,15% | 2 mar |
Aluminium | 2176,00 $ | tona | 1,02% | 2 mar |
Pallad | 2330,00 $ | uncja | 0,22% | 01:54 |
Platyna | 1117,10 $ | uncja | -1,18% | 01:57 |
Srebro | 25,38 $ | uncja | 0,04% | 01:57 |
Złoto | 1691,70 $ | uncja | -0,19% | 01:57 |