• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Korea Południowa bada transport kontenerowy na rosyjskim szlaku Morza Północnego

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Korea Południowa bada transport kontenerowy na rosyjskim szlaku Morza Północnego

Partnerzy portalu

Korea Południowa bada transport kontenerowy na rosyjskim szlaku Morza Północnego - GospodarkaMorska.pl

Inwestorzy z Korei Południowej badają możliwość transportu kontenerowego wzdłuż rosyjskiego Szlaku Morza Północnego (NSR). Rozbudowa arktycznego szlaku żeglugowego pozostaje dla Rosji priorytetem, przy czym coraz większy nacisk kładzie się na rozwój żeglugi kontenerowej.

- Koreańscy inwestorzy są zainteresowani budową statków oraz uczestnictwem w tworzeniu i eksploatacji arktycznej linii kontenerowej – powiedział rosyjskiemu serwisowi Sputnik na zakończenie pięciodniowej wizyty na Południu minister rozwoju rosyjskiego Dalekiego Wschodu Aleksiej Czekunkow. Minister powiedział, że ma nadzieję, że oba kraje będą współpracować nie tylko w celu budowy statków klasy lodowej, ale także stworzenia linii kontenerowej dla Szlaku Morza Północnego.

Żegluga kontenerowa jest postrzegana przez Rosjan jako kluczowy element kolejnej fazy planów rozwoju trasy. W lipcu ogłosili umowę o współpracy z operatorem portowym DP World z Dubaju w zakresie pilotażowego projektu przewozów kontenerowych z wykorzystaniem NSR. Obie firmy zapowiedziały, że będą współpracować w celu opracowania i przetestowania infrastruktury do obsługi ładunków przewożonych przez Arktykę między Europą Północną a Azją Wschodnią. DP World przygotowuje również studium wykonalności dla nowego nabrzeża kontenerowego w porcie Władywostok.

Rosyjskie i koreańskie stocznie już współpracują

Według ministra rozwój międzynarodowych szlaków logistycznych wzdłuż Północnej Drogi Morskiej stał się głównym tematem jego spotkań w Korei Południowej.

– Szansa na zostanie pionierem w Arktyce jest strategicznym wyborem dla kraju uzależnionego od handlu morskiego na nadchodzące dziesięciolecia – powiedział Czekunkow. Mówił o możliwościach zjednoczenia Europy i Azji poprzez rozwój Morza Północnego i wykorzystanie powstających technologii, w tym wodoru.

Wielkie stocznie z Rosji i Korei Południowej pracują już nad szeregiem projektów. Samsung Heavy Industries niedawno rozpoczął budowę piątego gazowca dla terminalu Arctic LNG 2. Zvezda i Samsung współpracują przy projektach budowlanych, przy czym Zvezda współpracuje również z Hyundai Heavy Industries przy statkach klasy Aframax, które będą wykorzystywane przy projektach wydobycia ropy w Arktyce. Ponadto Korea Południowa rozważa również zaangażowanie swoich małych i średnich stoczni w budowę floty dla Północnej Drogi Morskiej - zaznaczył rosyjski minister.

Przyspieszenie rozwoju żeglugi wzdłuż NSR pozostaje kluczowym celem dla władz rosyjskich, aby osiągnąć zadeklarowany przez prezydenta Rosji Władimira Putina cel, jakim jest przewożenie tą trasą 80 mln ton ładunków do końca 2024 roku.

W tym tygodniu rosyjscy urzędnicy poinformowali, że wolumen ładunków przewożonych przez NSR wzrósł o 4,8 procent w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2021 roku w porównaniu z 2020 rokiem i osiągnął 28,2 mln ton, znacznie poniżej długoterminowego celu dla trasy. LNG i kondensat gazowy nadal są głównymi ładunkami na trasie NSR, stanowiąc 16,4 mln ton w pierwszych 10 miesiącach 2021 roku, co oznacza wzrost o prawie dwa procent w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Administrator NSR zwrócił uwagę na silny wzrost liczby zezwoleń wydanych statkom chcącym przepłynąć tą trasą w 2021 roku. Pozwolenia wzrosły o ponad 18 procent do łącznej liczby 1155 zezwoleń na żeglugę na obszarze wodnym Północnej Drogi Morskiej w 2021 roku.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.