PMK
Ogromny nowy rosyjski kompleks stoczniowy Zvezda zwodował swój pierwszy statek, tankowiec Aframax o nazwie Vladimir Monomakh. Dwupaliwowa jednostka, napędzana tradycyjnym paliwem i skroplonym gazem ziemnym, jest zaprojektowana do przewozu ropy.
Statek klasy lodowej ICE-1A ma długość 250 metrów, szerokość 44 metrów, nośność 114 tysięcy ton i może żeglować z prędkością 14,6 węzłów. Jest częścią 12 identycznych statków budowanych przez Zvezdę. Stocznia powiedziała, że tankowce są wyposażone w najbardziej zaawansowany system automatyki klasy A.
Tankowiec Aframax zwodowano z pływającego doku transferowego Vympel, który został dostarczony do kompleksu stoczniowego Zvezda w lipcu 2018 r. Dok umożliwia wodowanie wzdłużne statków z trzech różnych linii pochylni stoczni, a także wodowanie na boki urządzeń morskich.
Budowa statku rozpoczęła się w 2017 roku, co zbiegło się z umową dotyczącą projektu, budowy, nadzoru technicznego, obsługi i szkolenia załogi 10 tankowców klasy Aframax.
Obecnie cztery kolejne tankowce Aframax są w produkcji, a ceremonia cięcia metalu dla piątej jednostki odbyła się w lutym 2020 roku. Statki budowane są dla armatora Rosnefteflot.
Rosyjski koncern stoczniowy powstał na bazie Zvezda Far Eastern Shipyard przez konsorcjum Rosneftegaz, Rosnieft i Gazprombank.
W ramach kompleksu planuje się budowę statków o dużej pojemności przeznaczonych do obsługi morskich projektów wydobycia minerałów, w tym w Arktyce, a także statków handlowych, które będą transportować ładunki na krajowych i międzynarodowych drogach wodnych.
Projekt utworzenia klastra stoczniowego i wyposażenia morskiego został uruchomiony przez rząd rosyjski w 2013 roku. Stocznia, która obecnie zatrudnia 3500 osób, powstaje w dwóch etapach, a jej całkowite zakończenie planowane jest na 2024 rok.
Ulstein przekazuje statek CSOV Olympic Boreas. W jego budowie brała udział stocznia CRIST
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę
Mapa historycznej Stoczni Gdańskiej
Fincantieri podpisuje z Carnival Corporation umowę na trzy wielkie statki wycieczkowe
„Freedom & Solidarity” w Gdyni, w stoczni CRIST
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.