pc
Niecodzienna sytuacja w gdańskim Naftoporcie. W piątek przy wszystkich stanowiskach zacumowane było 5 tankowców. Jak poinformował Andrzej Brzózka, członek zarządu Naftoportu, spółka jest przygotowana na takie okoliczności i wywiązuje się bez zakłóceń z realizacji zapotrzebowania.
– Na zlecenie kontrahentów krajowych i zagranicznych przeładowywane są jednocześnie 4 statki: 3 produktowce z ładunkiem 10-20 tys. ton każdy i 1 zbiornikowiec z partią ropy wielkości 100 tys. ton – mówi Andrzej Brzózka, członek zarządu Naftoportu.
Jednoczesny przeładunek odbywał się przy czterech stanowiskach: T, T1, P oraz R. Wszystkie wyposażone są w systemy awaryjnego samoczynnego rozłączania ERS (Emergency Release System) aktywujące się po przekroczeniu strefy alarmowej i zabezpieczające akwen wodny przed ewentualnym rozlewem, a same ramiona przed ich uszkodzeniem. Położenie i stan ramion oraz zaworów są monitorowane poprzez pulpity w sterowniach ramion, jak również poprzez systemy wizualizacyjne na ekranach komputerowych w dyspozytorni.
Cztery statki, które przeładowywano jednocześnie tego dnia, to: Solero (stanowisko P), Northern Ocean (stanowisko R), Searanger (stanowisko T) oraz Fure Ferder (stanowisko T1). Przy stanowisku O zacumowany był także zbiornikowiec Neptunus.
Rekordowy Naftoport
W roku 2016 terminal przeładunkowy Naftoport obsłużył 313 zbiornikowców, w tym 84 jednostki o tonażu przekraczającym 80 tys. ton. Przeładowano 12,23 mln ton ładunków płynnych, z czego 76 % stanowiła ropa naftowa, a 24 % paliwa płynne. To trzeci pod względem tonażu wynik w historii Naftoportu oraz terminalu przeładunku paliw w Porcie Północnym.
Infrastruktura Bazy Paliw Płynnych spółki Naftoport w Porcie Gdańsk obejmuje pięć stanowisk statkowych, a jej roczny potencjał przeładunkowy wynosi ok. 40 mln t. Te parametry sprawiają, że Naftoport to jeden z najbardziej konkurencyjnych terminali naftowych na południowym Bałtyku.
Baza Paliw dzięki jej połączeniu systemem rurociągów z rafineriami stanowi optymalną alternatywę względem lądowych dostaw surowca. Parametry terminalu natomiast pozwalają w całości pokryć zapotrzebowanie na ropę nie tylko polskich rafinerii, ale także dwóch zakładów rafineryjnych zlokalizowanych we wschodnich landach Niemiec.
Dodatkowym atutem jest dostępność Portu Gdańsk dla największych statków, jakie mogą wpłynąć na akwen Bałtycki. Baza przystosowana jest bowiem do obsługi potężnych oceanicznych tankowców typu Aframax, Suezmax oraz VLCC (Very Large Crude Carrier). Potencjał ten z powodzeniem wykorzystują polskie rafinerie, zarówno LOTOS, jak i Orlen. W styczniu dla koncernu PKN Orlen do Naftoportu przypłynęło milion baryłek ropy naftowej z Iranu.
5 zbiornikowców w Naftoporcie w liczbach:
Solero
Typ: Oil/Chemical Tanker
Długość: 149,95 m
Szerokość: 23,2 m
Zanurzenie: 10 m
Nośność: 19 992 t
Rok budowy: 2009
Bandera: Szwecja
Northern Ocean
Typ: Oil/Chemical Tanker
Długość: 133,66 m
Szerokość: 20,82 m
Zanurzenie: 7,6 m
Nośność: 13 781 t
Rok budowy: 1998
Bandera: Wyspy Owcze
Searanger
Typ: Tanker
Długość: 243 m
Szerokość: 42,03 m
Zanurzenie: 15 m
Nośność: 109 165 t
Rok budowy: 2009
Bandera: Hong Kong
Fure Ferder
Typ: Oil/Chemical Tanker
Długość: 144,05 m
Szerokość: 23 m
Zanurzenie: 8,4m m
Nośność: 18 736 t
Rok budowy: 2003
Bandera: Wyspy Owcze
Neptunus
Typ: Oil/Chemical Tanker
Długość: 119,1m
Szerokość: 16,9 m
Zanurzenie: 6,9m
Nośność: 6 954 t
Rok budowy: 2007
Bandera: Dania
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie