Grecki armator tankowców Tsakos Energy Navigation (TEN) utrzymał stały kurs podczas szalonego roku 2020, notując dobre wyniki finansowe i realizując plan modernizacji floty.
Dochód netto TEN za 3 kwartał wyniósł 1,4 mln dolarów w porównaniu do 9,5 mln dolarów straty w tym samym okresie w 2019 roku. Biorąc pod uwagę pierwsze 9 miesięcy ten dochód wyniósł 56,7 mln dolarów w porównaniu do 697 tys. dolarów zysku.
Mimo obiecującego początku roku dla rynku tankowców, z czasem było coraz gorzej z powodu kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. TEN jednak udało się wykorzystać te warunki na swoją korzyść.
W ciągu pierwszej połowy 2020 roku TEN sprzedał sześć tankowców o średnim wieku 14,7 lat co przyniosło im 37,5 mln dolarów w gotówce i pozwoliło spłacić prawie 61 mln dolarów długu.
Dodatkowo firma odebrała cztery ekologiczne jednostki – dwa suezmaxy i dwa aframaxy. Statki potem zostały wyczarterowane na pięć lat jednemu z koncernów naftowych. Dzięki temu średni wiek floty armatora spadł o 3 lata.
Firma też wykorzystała moment spadku cen na zamówienie dwóch specjalistycznych jednostek – tankowca wahadłowego DP2 i jednego gazowca LNG. Oba statki zostały wyczarterowane na długich umowach.
Firma zapowiedziała, że nieprzerwanie utrzyma zaplanowane dywidendy dla akcjonariuszy w cenie 0,1250 dolarów za akcję.
- W ciągu 40-letniej historii TEN, przeszliśmy wiele kryzysów, ale zawsze wychodziliśmy z nich suchą stopą, dzięki zaangażowaniu marynarzy i współpracowników na całym świecie – powiedział George Saroglou, prezes TEN.
Firmie udało się także sprawnie przeprowadzić zmiany załogi, pomimo zaostrzenia przepisów. Żaden z marynarzy armatora nie zaraził się koronawirusem.
Tsakos wierzy, że w niedalekiej przyszłości armatorzy znów zaczną zamawiać nowe jednostki. Dotychczas wstrzymywali się z tym, gdyż nie wiedzieli w jakie napędy inwestować, by spełnić nadchodzące regulacje ekologiczne.
Z drugiej strony ma dojść do wzmożonego złomowania starych jednostek w wieku 20 lat i powyżej. Nie spełnią one bowiem wymagań dotyczących ekologicznej żeglugi.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego