Według danych amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej (EIA), gwałtownie rosną stawki za europejskie tankowce z powodu niestabilności geopolitycznej i kosztów paliwa żeglugowego.
Jak czytamy w komunikacie, w kwietniu 2022 roku stawki dla tankowców na trasach rozpoczynających się w Europie wzrosły do rekordowych poziomów. Wzrosty wynikają z niestabilności geopolitycznej związanej z inwazją Rosji na Ukrainę oraz rosnących cen paliwa bunkrowego.
Zbiornikowce do przewozu ropy naftowej dzieli się zasadniczo na dwie grupy: zbiornikowce „czyste” i zbiornikowce „brudne”. Czyste tankowce przewożą produkty naftowe o niskiej zawartości siarki, w tym produkty rafinacji ropy naftowej, takie jak benzyna silnikowa, olej napędowy, paliwo lotnicze i benzyna ciężka. Brudne tankowce przewożą głównie ropę naftową, ale mogą też przewozić produkty naftowe o wysokiej zawartości siarki, takie jak pozostałościowy olej opałowy.
Stawki za tzw. brudny tankowiec typu Aframax rozpoczynający trasę na Morzu Czarnym w południowo-wschodniej Europie wzrosły do 32,10 dolarów za tonę metryczną (mt), czyli ponad trzykrotnie więcej niż 10,11 dolarów/mt w styczniu 2022 roku.
Stawki dla tankowców na trasach rozpoczynających się na Morzu Bałtyckim w północnej Europie osiągnęły 41,38 dolarów/mt w kwietniu 2022 roku, co oznacza wzrost z 7,50 dolarów/mt w styczniu 2022 roku.
Poniższa grafika przedstawia miesięczne stawki za brudny tankowiec wielkości Aframax z wybranych portów europejskich.
Wysokie stawki dla tankowców na Morzu Czarnym obejmują wyższe składki ubezpieczeniowe, ponieważ morze to graniczy z Ukrainą i Rosją. Morze Czarne graniczy także z Gruzją, Turcją, Bułgarią i Rumunią.
Jedną z przyczyn wysokich stawek za statki typu Aframax w rosyjskim porcie bałtyckim Primorsk może być większe zapotrzebowanie na mniejsze statki typu Aframax na trasach z portów rosyjskich do Chin. Zazwyczaj bardzo duże statki typu VLCC (Very Large Crude Carriers) transportują rosyjską ropę z Uralu do Chin – wyjaśnia EIA.
Zwiększone koszty paliwa bunkrowego wpływają na wszystkie stawki za przewóz tankowców. Paliwo bunkrowe może mieć różny poziom zawartości siarki. Od stycznia do kwietnia 2022 roku ceny paliwa bunkrowego o wysokiej zawartości siarki (HSFO) wzrosły o 28 proc., a dla oleju opałowego o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO) - o 33 proc.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów