• <
gryfia_70lat

Rosną opłaty za tankowce. Winna niestabilność geopolityczna i ceny paliwa żeglugowego

03.06.2022 21:30
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Rosną opłaty za tankowce. Winna niestabilność geopolityczna i ceny paliwa żeglugowego

Partnerzy portalu

Rosną opłaty za tankowce. Winna niestabilność geopolityczna i ceny paliwa żeglugowego - GospodarkaMorska.pl

Według danych amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej (EIA), gwałtownie rosną stawki za europejskie tankowce z powodu niestabilności geopolitycznej i kosztów paliwa żeglugowego.

Jak czytamy w komunikacie, w kwietniu 2022 roku stawki dla tankowców na trasach rozpoczynających się w Europie wzrosły do rekordowych poziomów. Wzrosty wynikają z niestabilności geopolitycznej związanej z inwazją Rosji na Ukrainę oraz rosnących cen paliwa bunkrowego.

Zbiornikowce do przewozu ropy naftowej dzieli się zasadniczo na dwie grupy: zbiornikowce „czyste” i zbiornikowce „brudne”. Czyste tankowce przewożą produkty naftowe o niskiej zawartości siarki, w tym produkty rafinacji ropy naftowej, takie jak benzyna silnikowa, olej napędowy, paliwo lotnicze i benzyna ciężka. Brudne tankowce przewożą głównie ropę naftową, ale mogą też przewozić produkty naftowe o wysokiej zawartości siarki, takie jak pozostałościowy olej opałowy.

Stawki za tzw. brudny tankowiec typu Aframax rozpoczynający trasę na Morzu Czarnym w południowo-wschodniej Europie wzrosły do 32,10 dolarów za tonę metryczną (mt), czyli ponad trzykrotnie więcej niż 10,11 dolarów/mt w styczniu 2022 roku.

Stawki dla tankowców na trasach rozpoczynających się na Morzu Bałtyckim w północnej Europie osiągnęły 41,38 dolarów/mt w kwietniu 2022 roku, co oznacza wzrost z 7,50 dolarów/mt w styczniu 2022 roku.

Poniższa grafika przedstawia miesięczne stawki za brudny tankowiec wielkości Aframax z wybranych portów europejskich.

Gospodarka Morska
Grafika i żródło danych: Bloomberg/EIA

Wysokie stawki dla tankowców na Morzu Czarnym obejmują wyższe składki ubezpieczeniowe, ponieważ morze to graniczy z Ukrainą i Rosją. Morze Czarne graniczy także z Gruzją, Turcją, Bułgarią i Rumunią.

Jedną z przyczyn wysokich stawek za statki typu Aframax w rosyjskim porcie bałtyckim Primorsk może być większe zapotrzebowanie na mniejsze statki typu Aframax na trasach z portów rosyjskich do Chin. Zazwyczaj bardzo duże statki typu VLCC (Very Large Crude Carriers) transportują rosyjską ropę z Uralu do Chin – wyjaśnia EIA.

Zwiększone koszty paliwa bunkrowego wpływają na wszystkie stawki za przewóz tankowców. Paliwo bunkrowe może mieć różny poziom zawartości siarki. Od stycznia do kwietnia 2022 roku ceny paliwa bunkrowego o wysokiej zawartości siarki (HSFO) wzrosły o 28 proc., a dla oleju opałowego o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO) - o 33 proc.

Fot. Depositphotos



Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.