• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Irańskie tankowce szykują się do „inwazji” na Europę

15.07.2015 13:53 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Irańskie tankowce szykują się do „inwazji” na Europę
Irańskie tankowce szykują się do „inwazji” na Europę - GospodarkaMorska.pl

Irańskie tankowce już niedługo mogą powrócić na europejskie wody. Zbliża się bowiem moment wycofania sankcji, jakie zachodnie kraje nałożyły na jednego z największych producentów czarnego złota.

Jeszcze przed trzema laty irańska ropa regularnie trafiała do europejskich rafinerii. Koniec tego okresu nadszedł w 2012 roku, kiedy zachodnie kraje ukarały Iran sankcjami za kontynuowanie programu nuklearnego, obcinając eksport tego kraju o połowę (ok. miliona baryłek).

- Nie zmienia to faktu, że Iran to sprawdzony partner w interesach. Z niecierpliwością oczekujemy jego powrotu na europejski rynek – mówią przedstawiciele Hellenic Petroleum - największej rafinerii w Grecji. - Pojawienie się znowu tak wielkich ilości ropy wpłynie na zmniejszenie ceny ropy i da nam więcej elastyczności – dodaje.

Eksperci przewidują, że zniesienie sankcji spowoduje wzrost eksportu ropy w Iranie o 60 proc. Na to tylko czekają irańscy armatorzy. Ich flota składa się z 37 tankowców VLCC (200-315 tys. ton), 12 suezmaxów (120-200 tys. ton) i pięciu aframaxów (80-120 tys. ton). Obecnie większość z nich zniknęła z tradycyjnego rynku, ale zapowiada się, że w przyszłości będą miały, co robić. Iran zakłada przejęcie 40 proc. całkowitego europejskiego rynku ropy.

Pojawienie się takiej liczby nowych jednostek może jedna znacząco zachwiać rynkiem, który i tak już cierpi na nadpodaż. Tylko w tym roku armatorzy tankowców zamówili 84 jednostki o łącznej nośności 12,1 mln ton. Wśród nowych statków znajdziemy 19 aframaxów, 18 suezmaxów i 13 VLCC. Połowa z wszystkich zamówień została wysłana już w styczniu. Teraz na część tych jednostek na szlakach do Europy będzie czekała nowa konkurencja.

- Ewentualne załamanie się popytu i podaży nastąpi dopiero w połowie 2016 roku, ale nie powinno ono być dotkliwie – twierdzą analitycy z agencji Charles R. Webera.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.