Z chwilą napaści Rosji na Ukrainę na rynku transportu morskiego pojawili się nowi gracze. Popyt na używane tankowce wzrósł, co spowodowało wzrost stawek frachtowych po długim okresie stagnacji, a to zachęciło nowych graczy do dynamicznego wejścia na rynek.
Sankcje nałożone na handel rosyjską ropą i produkty ropopochodne, które weszły w życie w grudniu 2022 i lutym 2023 roku, zwiększyły aktywność operatorów zbiornikowców i umożliwiły wejście na rynek nowym graczom. Na kilku z nich zwraca uwagę Rebecca Galanopoulos Jones, prowadząca VV blog.
W efekcie, przy utrzymującym się popycie na ropę i wyhamowaniu podaży rurociągami do odbiorców w Europie, strumienie ropy zamiast rurociągami zaczęły płynąć morzem. Eksport ropy z Zatoki Arabskiej wzrósł o 12,8% r/r do 880,1 mln w 2022 r. i stanowił 42,9% światowego handlu ropą drogą morską.
Eksport z Rosji również wzrósł o 10,4% rok do roku do 218,7 mln ton i stanowił 10,7% światowej podaży tego surowca. USA zwiększył podaż i eksport wzrósł o 22,9% rok do roku do 165,1 mln t – podaje Bancosta w swoim najnowszym raporcie.
Rynek morskiego transportu ropy naftowej i produktów napędzała Unia Europejska, której popyt wzrósł o 12,2% rok do roku do 451,6 mln w okresie styczeń-grudzień 2022 r. UE wygenerowała 22,3% światowego importu ropy naftowej drogą morską. Import Indii wzrósł o 11,6% rok do roku do 224 mln t w ub.r.
Radykalnie zmieniły się logistyczne sieci morskiego transportu rosyjskiej ropy naftowej, w które na szeroką skalę włączone zostały szare floty i statki ukrywające swoich armatorów, przeładunki na morzu między statkami oraz w portach, w których nie ma kontroli źródeł dostaw. W sposób przejrzysty mapę zmian zaprezentowali analitycy Signal.
Trend wzrostowy w morskich obrotach ropą naftową utrzymał się w 2023 r. Według danych zebranych przez Refinitiv wolumen handlu morskiego ropą naftową wzrósł w okresie styczeń-luty 2023 r. o 10,9% rok do roku do 350 mln. Na przykład eksport ropy naftowej z Zatoki Arabskiej wzrósł o 5,5% r/r, z Rosji o 7,2% r/r, z USA 16,5% r/r. Korzystają na tym armatorzy. VesselsValue analizując rynek transportu ropy naftowej zwraca uwagę na nowych graczy.
– Przyglądamy się nowym i oportunistycznym podmiotom, które pojawiły się na rynku zbiornikowców. Analizujemy, co kupili i jaki miało to wpływ na odpowiednie wartości rynkowe, zwłaszcza że popyt na starsze statki nadal rośnie – podkreśla Rebecca Galanopoulos Jones, prowadząca VV blog.
– Gatik Ship Management z siedzibą w Indiach jest jedną z najciekawszych firm, które pojawiły się w ciągu ostatnich 18 miesięcy – zauważa Rebecca Galanopoulos Jones.
Wcześniej nieznany na rynku transportu morskiego podmiot, nabył w ostatnim czasie znaczną liczbę statków i od grudnia 2021 r. eksploatuje 53 tankowce, o tonażu od ponad 37 tys. do 318 tys. dwt. Jej średni wiek to 17 lat, a łączna wartość rynkowa 1,5 mld USD.
Większości zakupów dokonano na rynku Aframax / LR2. Sektor ten odnotował największy skok wartości ze wszystkich sektorów tankowców. Wartości średnia statków 20YO (20-letnich i starszych) o nośności 105 tys. ton wzrosła o około 135% od początku stycznia 2022 r., z 11,84 mln USD do 27,84 mln USD.
Gatik szczególne zainteresowanie wykazał statkami MR1 (30 000 do 41 999 dwt) i MR2 (42 000 do 59 999 dwt). To około 26% nabytków armatora z Indii. Nawiązując do obserwacji z rynku Aframax, 20YO statki o nośności 45 tys. ton odnotowały drugi największy skok wartości o około 120,24%, z 6,57 mln USD do 14,47 mln USD – informuje VesselsValue. Zbiornikowce Suezmax uplasowały się na trzecim miejscu zakupów Gatik. To 11% nowych nabytków. Wartość statków w tym sektorze wzrosła o około 95% od 15,92 mln USD do 31,02 mln USD.
Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) są trzecim co do wielkości eksporterem ropy naftowej na Bliskim Wschodzie, po Arabii Saudyjskiej i Iraku. ZRA odpowiada za 7% światowego morskiego eksportu ropy naftowej. Łączne ładunki ropy naftowej ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich w ciągu 12 miesięcy 2022 r. wzrosły o 15,3% r/r do 143,9 mln ton, zgodnie ze zweryfikowanymi danymi Refinitiv opartymi na danych ze śledzenia ruchu statków.
Fractal Marine Shipping to kolejny nowy gracz na rynku, na którego zwróciła uwagę Rebecca Galanopoulos Jones z VesselsValue. Armator rósł szybko w ciągu ostatniego roku. Fractal ma siedzibę w Genewie, a zarejestrowany jest w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Operator zarządza flotą zbiornikowców. Od marca 2020 r. firma zbudowała flotę 27 statków, z czego 26 zostało zakupionych od maja 2022 r. Zakupione ostatnio statki mają od 9 do 14 lat.
Natomiast średni wiek eksploatowanych statków to 17 lat. Aframaxy / LR2 to większość floty, którą Fractal oferuje na rynku przewozów ropy naftowej. Stanowi to około 42% oferowanej pojemności. Statki LR1 stanowią 23% floty, a MR to około 19% statków pływających pod znakami arabskiego armatora.
Z kolei firma Radiating World Shipping Services z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zakupiła swój pierwszy statek w grudniu 2022 r. i od tego czasu nabyła łącznie 12 zbiornikowców, w tym 6 Aframaxów i 6 MR, o średnim wieku 17 lat.
– Jak dotąd tylko w tym roku zgłoszono 43 sprzedaż tankowców nieujawnionym nabywcom, w porównaniu do zaledwie dziewięciu w tym samym okresie ubiegłego roku. Statki te mają średni wiek 18 lat – informuje VesselsValue.
Od pewnego czasu na rynku wtórnym najbardziej aktywny jest sektor MR, który w tym roku odpowiadał za około 33% sprzedaży do nieujawnionych nabywców, następnie Aframaxy/LR2, gdzie odbyło się około 25% transakcji, oraz VLCC z udziałem około 19% w rynku.
Aktywność inwestycyjna Gatik, Fractal oraz Radiating World Shipping Services to tylko przykłady wyeksponowane przez VesselsValue. To około 33% rynku transakcji, które miały w ostatnim roku miejsce na rynku zbiornikowców.
Na tym rynku pierwsze miejsce zajęły Zjednoczone Emiraty Arabskie z 23 transakcjami sprzedaży, co odpowiada około 12,1%. Na rynku żeglugowym Turcji zidentyfikowano 22 transakcje. To stanowi około 11,6% rynku. Grecja i Indie zajęły trzecie miejsce z 15 transakcjami, co odpowiada ok. 7,9%.
Wszyscy armatorzy operujący zbiornikowcami zarobili na wzroście ich wartości. Skalę zjawiska można sobie uświadomić przyrównując je do aktualnych statystyk Bancosta. Flota zbiornikowców 30 tys. do 119 tys. dwt liczy obecnie 3 339 jednostek o łącznej nośności 190,97 mln t. Segment MR2 dominuje i stanowi 54% floty z około 1801 statkami, a MR1 liczy 717 jednostek, czyli 22% floty. Na rynku jest obecnie również około 382 statków LR1 (11%) i 439 zbiornikowców LR2 (13%).
Obrót starymi zbiornikowcami stał się okazją do robienia biznesu i wspomagania obrotu ropą naftową na nowych trasach. Jak zawsze wojna napędza biznes tym, którzy korzystają okazji. Zawirowania na rynku transportu ropy naftowej sprawiły, że na wojnie zarabiają sprzedający i kupujący, operatorzy zbiornikowców i dostawcy ropy naftowej.
Fot. główna: Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów