• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Halloween na oceanie. Flota „duchów” coraz większa

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Halloween na oceanie. Flota „duchów” coraz większa

Partnerzy portalu

Technologie satelitarne wspomagają w śledzeniu zbiornikowców z nielegalną ropą. Windward w najnowszych statystykach podaje, że zidentyfikował już około 1100 statków, które stanowią „ghost ships”. Rosnąca ilość „statków duchów” w światowej flocie skoncentrowana jest na obsłudze nielegalnego handlu ropą naftową i zbożami.

Czarna flota (zwana również flotą cieni, shadow fleet – przyp. red.) wykorzystuje głównie statki starsze i tańsze, w gorszej kondycji technicznej i pływające głównie pod wygodnymi banderami. Ma to swoje konsekwencje, przed którymi ostrzegają ubezpieczyciele.
Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS) w raporcie Safety & Shipping Review 2023 wydał ostrzeżenia dotyczące ciemnych chmur, które pojawiły się nad żeglugą z chwilą zwiększania się floty „statków-duchów”.

Ubezpieczyciel zwrócił w szczególności uwagę na rosnącą liczbę tankowców łamiących sankcje oraz rosnącą liczbę pożarów statków w 2022 r. Niedawno byliśmy świadkami pożaru samochodowca z 3 tys. pojazdów na pokładzie. AGCS na podstawie danych z 2022 r. wskazuje właśnie na pożary na pokładach kontenerowców i samochodowców.

Problemy ze zbiornikowcami


– Ponad rok po inwazji Rosji na Ukrainę rozwój floty zbiornikowców cieni jest najnowszą konsekwencją rzucającą wyzwanie armatorom, ich załogom i ubezpieczycielom – twierdzi kapitan Rahul Khanna, dyrektor globalny ds. ryzyka morskiego w AGCS.

Aby zainteresować marynarzy pracą na statkach czarnej floty, pozbawieni skrupułów operatorzy oferują im wyższe płace.

– Cały czas słyszymy od wielu operatorów, że ich załogom oferuje się więcej pieniędzy za wyjazd i pracę na flocie cieni – przyznał w zeszłym tygodniu na konferencji Nautical Institute John Martin, dyrektor zarządzający ubezpieczycieli P&I Gard w Singapurze.

Flota statków cieni umożliwia Rosji skuteczną sprzedaż ropy międzynarodowym nabywcom bez ważnego ubezpieczenia. Szacuje się, że flotę cieni stanowi około 15% floty Suezmax i 10% floty Aframax, jak wynika z danych TankerTrackers.

– Flota statków-duchów będzie raczej składać się ze starszych statków, pływających pod wygodnymi banderami i charakteryzujących się niższymi standardami konserwacji – powiedział Justus Heinrich, globalny lider produktu Marine Hull w AGCS. – Wzrost ich liczby jest zjawiskiem niepokojącym, zagrażającym flocie światowej i środowisku. Poważny incydent może spowodować utratę życia, a także nieubezpieczone szkody lub zanieczyszczenie.

Satelity na duchy


Narzędzia do identyfikacji „statków-duchów” są coraz lepsze.

„Znalezienie zbiornikowca czarnej floty jest teraz o wiele łatwiejsze niż znalezienie samochodu na parkingu centrum handlowego podczas wakacji!” – podkreśla w najnowszym poście TankerTrakers na platformie „X” i dodaje: „Cieszymy się, że otrzymaliśmy pozytywne opinie od klientów na temat tej nowej funkcji! Mapa nie opiera się na danych AIS, ale na naszych codziennych obserwacjach z lądu i przestrzeni kosmicznej”.

W maju 2023 r. miała miejsce eksplozja na zbiornikowcu Pablo, który przewoził ropę naftową zleconą przez spedytora omijającego sankcje. Zginęło 3 członków załogi. Rozlew spowodował katastrofę ekologiczną. Pozostał niezabezpieczony kadłub zakotwiczony u wybrzeży Malezji. Obserwatorzy branży i organy ścigania wiedzieli, że to tylko kwestia czasu, zanim wydarzy się coś takiego (lub coś gorszego). Jednak ich działania były nieznaczne.

Istotę unikania sankcji przez wykonywanie usług transportu i przeładunku z udziałem „statków-duchów” wyjaśniał niedawno w czasie seminarium Samir Madani, współzałożyciel TankerTrackers.com, Inc.

– „Ghost Ship” to termin odnoszący się do starych i starzejących się statków, głównie tankowców, przewożących produkty z państw objętych sankcjami, takich jak Rosja, Iran i Korea Północna, bez przestrzegania przepisów międzynarodowych – wyjaśniał Samir Madani.

„Statki-duchy” zagrożeniem


„Sankcje na handel rosyjską ropa naftową nałożone w następstwie napadu Rosji na Ukrainę w 2022 r. uwypukliły rolę tych statków nie tylko w pomaganiu państwom w unikaniu obostrzeń, ale także w powodowaniu katastrof morskich i geopolitycznych problemów państw nadbrzeżnych” – podkreśla TankerTrackers.

Chodzi m.in. o to, że statki przepływają przez ruchliwe wąskie przejścia morskie, co stwarza zagrożenie dla innych jednostek.
„Bazując na prawie 45 000 obserwacjach z kosmosu i lądu, stworzyliśmy mapę światowej czarnej floty zbiornikowców-widm. Aby zapewnić klientom aktualność i przejrzystość, mapa pokazuje 335 zbiornikowców, które zaobserwowano tylko w ciągu ostatnich 15 dni!” – informuje TankerTrackers.

W raporcie AGCS zwrócono uwagę na wejście na mieliznę zbiornikowca widma Arzoyi we wschodnich Chinach w marcu ubiegłego roku, zderzenie Petion na Kubie kilka dni później oraz przejęcie zbiornikowca Linda 1 dryfującego u wybrzeży Hiszpanii w listopadzie ub.r.

Najpoważniejszy incydent miał miejsce w maju tego roku. Nieubezpieczony statek aframax zarejestrowany w Gabonie uległ pożarowi i eksplozji.

Bałtyk zagrożony?


– Jak pokazuje ten incydent, istnieje wiele niepokojących scenariuszy, takich jak kolizja z nieubezpieczonym statkiem czarnej floty, która spowoduje poważne szkody dla środowiska – komentuje sytuację kapitan Nitin Chopra, starszy konsultant ds. ryzyka morskiego w AGCS.
Można założyć, że na około 1100 statków czarnej floty, część z nich pływa również po Bałtyku. Należy się więc liczyć, że na trasie do portów bałtyckich może zaistnieć kolizja z nieubezpieczonym statkiem.

Może również zaistnieć sytuacja, że jednostka w złym stanie technicznym lub niesprawna ulegnie uszkodzeniu. Na Bałtyku należy więc zachować szczególne środki ostrożności związane z ruchem „statków-duchów”.

Są już technologie satelitarne i narzędzia, które pozwolą na śledzenie podejrzanych jednostek i warto je wykorzystać zanim dojdzie do katastrofy.

fot. Depositphotos



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.