Rosyjski państwowy armator Sovcomflot (SCF) podał, że sprzedał „znaczną” część swojej floty w ramach restrukturyzacji swojego portfela kredytowego.
Jeszcze w marcu Sovcomflot, specjalizujący się w tankowcach i zbiornikowcach LNG, chwalił się, że jego flota liczy 133 statki. Obecnie podaje, że jest to 111 jednostek. Choć różnica wynosi 22, SCF twierdzi, że sprzedane zostało 14 statków, a pierwotna całkowita wielkość floty obejmowała zarówno własne statki, jak i czarterowane. Nie zmienia to faktu, że spółka musiała pozbyć się aktywów, by dotrzymać terminu spłat pożyczek u europejskich kredytodawców, które zostały narzucone w ramach unijnych sankcji na Rosję. SCF czeka jednak na dostawę 13 statków będących w produkcji.
Estymując na podstawie informacji podanych przez SCF, że dzięki transakcjom dług spółki zmniejszył się z 3 miliardów dolarów do 1,7 miliardów dolarów można stwierdzić, że statki opuszczające flotę rosyjskiego przewoźnika kosztowały nowych nabywców łącznie około 1,3 miliardy dolarów, aczkolwiek nie wiadomo jak były skonstruowane umowy.
Branżowy portal TradeWinds wyśledził część transakcji sprzedaży jednostek Sovcomflotu potwierdzonych przez maklerów. Cztery statki nabyła grecka spółka Capital Maritime & Trading – są to zbiornikowce aframax z hybrydowym napędem na LNG. Cztery kolejne gazowce wraz z bieżącym czarterem firmie Shell zakupił Eastern Pacific Shipping. Zbiornikowce LNG SCF Timmerman (zbudowany w 2021) i SCF Barents (2020) oraz SCF Melampus i SCF Mitre (oba z 2015) w ramach bieżącego czarteru zakupił sam Shell.
Część informacji na temat transakcji nie została jeszcze potwierdzona. Dotyczą one rzekomego zakupu statku Sibur Tobol innej rosyjskiej spółce. Z kolei VLCC SCF Shanghai miał zostać nabyty przez indyjską Pollux Marine i przemianowany na Twin Pollux. Barwy zmienił także zbiornikowiec Tuchkov Bridge (obecnie Valor), ale kupiec nie został ujawniony. Na statki Sovcomflotu sieć zarzucił też podobno Koban Shipping z Dubaju, ale nie są znane żadne szczegóły. TradeWinds podaje jednak, że na sprzedaż trafiły jeszcze gazowce Pskov, Velikiy Novgorod i La Perouse.
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)