Rosyjska Shipbuilding Complex Zvezda pocięła stal pod trzeci tankowiec do przewozu produktów naftowych typu MR (średniego zasięgu). Jednostka o napędzie LNG została w 2019 roku zamówiona w stoczni przez rodzimego armatora – Sovcomflot.
Tankowiec klasy lodowej 1B będzie miał nośność około 50 tys. ton, długość 180 metrów, szerokość 32 metrów i zanurzenie na 13 metrów. Statki te są zdolne do nawigacji przez cały rok, także przy pokrywie lodowej na Bałtyku.
Zasilany LNG statek będzie służył do transportu produktów ropnych oraz kondensatu gazowego w ramach długoterminowego czarteru z PAO Novatek.
Sovcomflot już od jakiegoś czasu wspiera przejście na LNG jako paliwo żeglugowego w ramach wysiłków przemysłu związanych z dekarbonizacją, a firma obsługuje już serię tankowców klasy Aframax, które są zasilane tym paliwem.
Wcześniej w tym tygodniu kompleks stoczniowy odebrał dużą partię urządzeń dźwigowych o udźwigu od 32 do 60 ton do konstrukcji hydraulicznych stoczni. Po rozładowaniu sprzętu rozpocznie się jego instalacja i uruchomienie.
Pod koniec grudnia 2020 roku stocznia otrzymała licencję na budowę statków o napędzie atomowym zgodnie z obowiązującymi normami Federacji Rosyjskiej. Dzięki temu Zvezda stałą się jedynym rosyjskim zakładem zdolnym budować atomowe lodołamacze projektu 10510 Leader.
W czerwcu 2020 roku w stoczni odbyła się ceremonia cięcia stali dla rosyjskiego lodołamacza atomowego. Dostawa jednostki planowana jest na 2027 rok.
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich
Amerykanie zwodowali swój pierwszy statek instalacyjny
BBC: firmy z Chorwacji i Włoch pomagają rosyjskiemu przemysłowi zbrojeniowemu omijać sankcje