Fińskie biura konstrukcyjne Deltamarin razem z Aker Arctic Technology stworzył nowy projekt tankowca typu aframax przystosowanego do działań w Arktyce. Jednostka o nazwie Arctic Aframax oprócz specjalnego kadłuba, odpornego a lód, odznacza się też oszczędnością.
Arctic Aframax ma być używany do transportu ropy i paliw. Jednostka odznacza się klasą lodową PC5, czyli jest zdolna kruszyć lód grubszy niż jeden metr. Statek bez problemu może operować na Północnej Drodze Morskiej w letnich miesiącach. Podczas zimy tankowiec jest zdolny pływać w rejonach sub-arktycznych, np. po Bałtyku czy w rejonie wyspie Sachalin.
Specjalnie zaprojektowane wzmocnienie kadłuba poprawia bezpieczeństwo podczas pływania na wodach arktycznych. Kadłub jest dodatkowo wyposażony w Ice Load Monitoring System, który mierzy obciążenie lodu na kadłubie i zapewnia wsparcie online dla oficerów. System będzie również pomagał właścicielowi statku długofalowo poprzez analizę danych. .
Markku Miinala z Deltamarin oraz Riku Kiili z Aker Arctic Technology wyrazili duże zadowolenie z kooperacji nad tak zaawansowanym projektem.
- W projekcie udało nam się połączyć topowe technologia lodołamaczy, wydajności energetycznej i łatwości żeglugi. Dzięki temu nasza jednostka pod względem kosztów jest opłacalna. Projekt może być oczywiście dodatkowo modyfikowany na życzenie klienta – mówią Miinala i Kiili.
Podstawowe dane techniczne Arctic Aframax 118,000 DWT Crude Oil Carrier:
Długość: 266 m
Szerokość: 46 m
Zanurzenie: 14,8 m
Klasa lodowa: PC5/RMRS Arc6 level
Prędkość optymalna: 13,5 węzłów
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu