• <
bulk_cargo_port_szczecin

Przed armatorami tankowców dużo pracy, by wyjść z kryzysu

PMK

24.04.2018 18:23 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przed armatorami tankowców dużo pracy, by wyjść z kryzysu

Partnerzy portalu

Przed armatorami tankowców dużo pracy, by wyjść z kryzysu - GospodarkaMorska.pl

Wysoki poziom złomowania i konsolidacja rynku przyczynią się do zwiększenia zysków armatorów tankowców w ciągu najbliższych kilku lat – wynika z raportu portalu VesselsValue.

Wraz ze wzrostem stawek frachtowych, starsze jednostki są usuwane i zastępowane nowymi statkami. Dotychczas w tym roku zezłomowano łącznie 59 zbiornikowców o łącznym tonażu 3,5 miliona dwt. Oznacza to znaczny wzrost rozbiórki tankowców w porównaniu do stycznia i lutego 2017 r., kiedy tylko sześć statków zostało sprzedanych do stoczni złomujących.

Złomowanie tankowców popadło w zastój w 2015 roku. Wpłynęły na to trzy kluczowe czynniki: silniejsze wyniki na rynku spot, niskie ceny oferowane przez nabywców w stoczniach recyklingowych oraz zwiększenie popytu na przechowywanie ropy po spadku jej ceny.

Niedawne wprowadzenie ograniczenia emisji CO2 w Chinach doprowadziło do wzrostu cen stali. Wpływ ten jest widoczny na globalnych rynkach stali, co ma wpływ na wartość, jaką płacą stocznię za tonę złomu. A ta wzrasta regularnie od połowy 2016 roku, a  na subkontynencie indyjskim wyniosła ponad 400 dolarów za tonę.

Czwarty kwartał zeszłego roku okazał się rekordowym pod względem zezłomowanych jednostek od 2010 roku. Ogółem na żyletki trafiło 2,69 mln ton złomu pochodzącego z tankowców, co odpowiada 40 jednostkom.

Ogółem w zeszłym roku na żyletki trafiły 111 statki o łącznej nośności 11,2 mln dwt. Najwięcej wśród nich znalazło się aframaxów (20), dalej małych tankowców (13), VLCC i seuzmaxów (po 9) i na końcu panamaxów (5). Przeciętny wiek zezłomowanego tankowca wyniósł 24,9 lat.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.