• <
nauta_2024

Transfer ropy na morzu jako metoda Rosji na unikanie sankcji

rk

05.04.2023 14:39 Źródło: Refinitiv Eikon
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Transfer ropy na morzu jako metoda Rosji na unikanie sankcji

Partnerzy portalu

SCF

Rosja zaczęła przeładowywać olej napędowy metodą ze statku na statek (ship-to-ship, STS) w pobliżu afrykańskich portów, szukając nowych dróg sprzedaży, jak podają obserwatorzy i dane Refinitiv Eikon. To kolejna próba ominięcia embarga na rosyjskie produkty naftowe funkcjonującego od 5 lutego br.

Nałożenie przez UE (przy współpracy z USA) sankcji na rosyjskie produkty naftowe 5 lutego miało zwiększyć eksport m.in. oleju napędowego do Azji, Afryki i na Bliski Wschód. Ponadto przeładunki metodą  STS na Morzu Śródziemnym pomogły skrócić trasy wschodnie.

W ubiegłym miesiącu Rosja wysłała blisko milion ton oleju napędowego do krajów afrykańskich, a zdaniem handlowców przynajmniej część mogła być dostarczana poprzez przeładowanie jej na pełnym morzu. W ten sposób, wykorzystując luki prawne, Moskwa dostarcza reeksportowany towar do klientów. Miało tu dochodzić do stosowania różnych metod na zmniejszanie kosztów frachtu na dalekich trasach, wykorzystując też mieszanie ładunków i odsprzedawanie. Przykładem tych działań było dostarczenie ok. 42 500 ton oleju napędowego do Togo. Najpierw pod koniec lutego załadowano surowiec na statek Bourda w rosyjskim porcie w Primorsku, który następnie, metodą STS, przeładowano na tankowiec Marlin Aquamarine, ten zmierza (jak można było zaobserwować przez strony do śledzenia statków jak VesselFinder) przez Ocean Atlantycki w kierunku portu Pointe-a-Pierre w Trynidadzie i Tobago.

Przeładunki metodą STS w pobliżu Lomé i Lagos są powszechnie wykorzystywane do dostarczania produktów naftowych, przenosząc takie ładunki z dużych tankowców typu Aframax i Panamax na mniejsze zbiornikowce zdolne do wejścia do mniejszych portów.

Refinitiv podał też, że rosyjskie dostawy oleju napędowego do togijskiego portu w Lomé prawie podwoiły się w marcu do około 200 000 ton.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.