• <
Nauta_top_1100x200

Od początku roku zamówiono już 27 statków napędzanych LNG

14.04.2021 20:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Od początku roku zamówiono już 27 statków napędzanych LNG
Od początku roku zamówiono już 27 statków napędzanych LNG - GospodarkaMorska.pl
Tankowiec VLCC napędzany LNG zbudowany w stoczni Hyundai Samho Heavy Industries

Od początku tego roku armatorzy zamówili już 27 jednostek napędzanych LNG – informuje firma Gibson Shipbrokers. Wśród nich 14 to tankowce, 9 kontenerowce, 2 drobnicowce i jeden samochodowiec. Statki będą dostarczane do 2024 roku.

Dodatkowo dane IMO pokazują, że portfel zamówień na jednostki napędzane LNG wynosi obecnie 130 statków. To pokazuje, że branża wierzy w LNG jako ważne paliwo w transformacji energetycznej sektora.

Zamówienia na jednostki napędzanych LNG jest głównie widoczny w zamawianiu większych statków, w tym bardzo dużych statków do przewozu ropy (VLCC), tankowców Suezmax i Aframax, bardzo dużych kontenerowców i masowców Newcastlemax.

Ostatnio firma Shell zamówiła 10 tankowców VLCC zasilanych LNG w Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Statki zostały zakontraktowane przez Advantage Tankers, AET i International Seaways.

Jak wyjaśnił Gibson, tankowce i masowce są szczególnie przystosowane do LNG jako paliwa, ponieważ zbiorniki bunkrowe mogą być umieszczone na pokładzie, co powoduje ograniczony wpływ na ładowność statków.

Większe konstrukcje kontenerowców są wyposażane w LNG, a ich duży rozmiar sprawia, że utrata pojemności TEU jest mniejszym problemem. Jednak mniejsze statki rzadziej korzystają z napędu na to paliwo.

- CMA CGM niedawno ogłosiła, że zamówi do 20 statków kontenerowych wielkości Panamax napędzanych konwencjonalnym paliwem, wyposażonych w płuczki. Powodem tej decyzji jest to, że statki o pojemności 5000 TEU są zbyt małe, aby zainstalować zbiorniki bunkrowe LNG - powiedział Gibson.

Wydaje się, że rośnie również liczba zamówień na masowce zasilane LNG, a wielu armatorów zgłasza zamówienia lub negocjuje ich warunki.

Firma Rio Tinto zwróciło się do dwóch stoczni w Chinach o zbudowanie do 12 Newcastlemax napędzanych LNG o wartości około 804 milionów dolarów. Stocznie, które rywalizują o kontrakt, to Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry i New Times Shipbuilding. Statki będą transportować rudę żelaza między Australią a Chinami i będą miały nośność 210 000 ton. Termin dostawy masowców to 2023 r.

Z kolei australijskie BHP Shipping zamówiło pięć masowców zasilanych LNG Newcastlemax (208 000 dwt) od Eastern Pacific Shipping w połowie 2020 r. W stoczni New Times w Chinach. Anglo American przejął również cztery nowe jednostki (190 000 dwt) zamówione przez U-Ming w stoczni Shanghai Waigaoqiao w Chinach, które zostaną zakontraktowane na podstawie 10-letniego czarteru. Według doniesień każdy z tych statków kosztował 65 milionów dolarów.

Ponadto New Times Shipbuilding niedawno ogłosił, że trwają negocjacje dotyczące czterech masowców o masie 210 000 dwt, z opcją na osiem kolejnych, pod kryptonimem Project Himalaya.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35325,00 $ tona 1,73% 21 wrz
 Cynk 3002,00 $ tona -0,50% 21 wrz
 Aluminium 2863,00 $ tona 0,60% 21 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.