• <
KONGSBERG_2023

Rekordowe zamówienia zbiornikowców LNG, rekordowe ceny. PGNiG wchodzi na rynek z portfelem na 8 zbiornikowców

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rekordowe zamówienia zbiornikowców LNG, rekordowe ceny. PGNiG wchodzi na rynek z portfelem na 8 zbiornikowców

Partnerzy portalu

Rekordowe zamówienia zbiornikowców LNG, rekordowe ceny. PGNiG wchodzi na rynek z portfelem na 8 zbiornikowców - GospodarkaMorska.pl

Globalny portfel zamówień statków na skroplony gaz ziemny osiągnął prawie 230 gazowców LNG i stanowi to 38 proc. wielkości obecnej floty operacyjnej. PGNiG z kontraktem na 8 statków funkcjonuje na rynku jako nowy inwestor.

– Wraz ze wzrostem eksportu LNG z USA, coraz więcej zbiornikowców LNG pokonuje większe odległości do klientów w Azji Północnej i Europie, podczas gdy kraje europejskie przejęły pływające jednostki magazynowe i regazyfikacyjne (FSRU), zwiększając import LNG, aby zastąpić dostawy rosyjskiego gazu w następstwie wojny w Ukrainie – wyjaśniają powód wzrostu popytu na zbiornikowce LNG Joyce Lee i Florence Tan z Reutersa.

Średnia wartość kontraktu na zbiornikowiec LNG o pojemności 174 tys. m3 zawartego w II kwartale br. opiewała na 222,08 mln USD. To wzrost o 5,8 procent w porównaniu z poprzednim rekordowym poziomem 210 mln USD za podobną jednostkę zakontraktowaną w końcu ubr.

PGNiG na rynku z kontraktem na 8 statków


Wzrost wynika z nagle pobudzonego popytu na zbiornikowce LNG. W tym procesie ma również swój udział PGNIG, które poinformowało, że złożyło zmówienia na 8 zbiornikowców LNG. W końcu ubiegłego miesiąca PGNIG podało, że 29 lipca, w południowokoreańskiej stoczni, odbyło się uroczyste cięcie stali. To symboliczna inauguracja prac nad budową kolejnej, trzeciej już jednostki do przewozu LNG zamówionej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

– Rozwój floty transportowej to dla PGNiG jeden z kluczowych elementów budowania bezpieczeństwa energetycznego opartego miedzy innymi na imporcie do Polski skroplonego gazu ziemnego. Gazowce te pozwolą nam obsłużyć zarówno kontrakty długoterminowe na dostawy LNG ze Stanów Zjednoczonych, które wejdą w życie z początkiem przyszłego roku, ale też ładunki spotowe. Umożliwią także bardziej efektywne działanie PGNiG na globalnym rynku LNG – stwierdziła Iwona Waksmundzka-Olejniczak, Prezes Zarządu PGNiG SA. w komunikacie informującym o planach spółki.

Budowana jednostka to trzeci z ośmiu statków zamówionych przez spółkę. Pierwszy, który ma zostać nazwany imieniem prezydenta Lecha Kaczyńskiego, zwodowano w czerwcu tego roku. Obecnie prowadzone są prace wyposażeniowe związane z montażem zbiorników i pozostałej części instalacji gazowej. Kolejny etap zakłada przeprowadzenie prób morskich gazowca, które zweryfikują jego możliwości manewrowe. Stępka pod drugi statek Grażyna Gęsicka położona została kilka tygodni temu. Obie jednostki wejdą do użytku w przyszłym roku – informowało PGNiG.

Koreańczycy na fali


W maju Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) poinformowało, że wygrało zamówienie o wartości 910 mln USD (1,17 bln KRW) na budowę czterech nowych gazowców LNG. Kontrakt będą realizować stocznie koncernu: Hyundai Heavy Industries i Hyundai Samho Heavy Industries, zbudują po dwa statki o pojemności 174 000 m3. W marcu i sierpniu 2025 r. stocznie dostarczą cztery zbiornikowce LNG do nieujawnionego azjatyckiego operatora.

KSOE i jej spółki zdobyły do połowy tego roku zamówienia na 95 statków o wartości 11,18 miliarda dolarów. KSOE, spółka zależna Hyundai Heavy Industries Holdings, ma trzy filie w przemyśle stoczniowym – Hyundai Heavy Industries, Hyundai Mipo Dockyard i Hyundai Samho Heavy Industries.

Samsung Heavy Industries (SHI) poinformował, że zakontraktował niedawno zamówienie o wartości 671 mln USD (862,3 mld KRW) na budowę trzech gazowców LNG dla operatora afrykańskiego. Stocznia dostarczy inwestorowi statki w styczniu 2026 roku. SHI przekazało, że zamawiający statki zakontraktował zbiornikowce wyposażone w zbiornik membranowy oraz silniki zasilane gazem. Do połowy roku SHI miało w portfelu zamówienia na 17 statków o wartości 2,9 miliarda dolarów.

Zbiornikowce za 20 mld USD dla Kataru


Za sporą część zamówień odpowiadają klienci z Kataru.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) podpisało niedawno kontrakt o wartości 1,07 biliona wonów (850 mln USD) na budowę czterech gazowców LNG dla katarskiej państwowej firmy naftowej.

Zamówienie jest pierwszą częścią umowy o wartości 20 mld USD, którą podpisało z Katarem w 2020 roku trzech południowokoreańskich koncernów stoczniowych:  Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering oraz Samsung Heavy Industries. Katar zapowiedział, że w najbliższym czasie wprowadzi na rynek 100 zbiornikowców LNG.

– W 2020 r. Qatargas i TotalEnergies zarezerwowały czasy na budowę statków dla projektów LNG odpowiednio w Katarze i Mozambiku, podczas gdy amerykańscy producenci LNG również szukają więcej statków, ponieważ zwiększają eksport - – informuje Reurersa K.W. Kim, starszy wiceprezes Hyundai Heavy Industries.

DSME zbuduje zbiornikowce LNG w stoczni Okpo w prowincji South Gyeongsang i dostarczy je operatorowi Qatar Petroleum do pierwszej połowy 2025 r. Korea Shipbuilding & Offshore Engineering zbuduje dla Qatar Petroleum dwa duże gazowce LNG za 537,5 mld wonów.

Przewiduje się, że katarskie zbiornikowce LNG będą przewoziły gaz w wyniku powiększenia produkcji po rozbudowie pola North Field. To inwestycja o wartości 30 miliardów dolarów, która ma na celu zwiększenie produkcji LNG. Katar ma zamiar zwiększyć zdolność produkcyjną LNG do 126 mln ton metrycznych z obecnych 77 mln ton.

Mało miejsca na produkcję zbiornikowców LNG


– Korea Shipbuilding & Offshore Engineering w większości wypełniła swój portfel zamówień na następne dwa i pół roku, ponieważ pandemia zwiększyła popyt na kontenerowce, pozostawiając niewiele miejsca na zaspokojenie potrzeb skroplonego gazu ziemnego (LNG) – powiedział jeden z dyrektorów firmy.

Stocznie w Korei Południowej i Chinach nie są w stanie zaspokoić popytu na nowe statki LNG, ponieważ pracują nad dynamicznym wzrostem zamówień na nowe kontenerowce. Na te statki również wzrósł popyt w związku z zwiększonymi przewozami kontenerów między kontynentami. Armatorzy poprzez zamówienia na nowe kontenerowce próbują walczyć z trwającymi do dziś zakłóceniami w globalnych łańcuchach dostaw, załamaniem się rozkładów rejsów oraz tłokiem w terminalach kontenerowych.

– Ogromna liczba zamówień na nowe konstrukcje zajęła miejsca w stoczniach chińskich i południowokoreańskich – informuje K.W. Kim, starszy wiceprezes Hyundai Heavy Industries. – Portfel zamówień KSOE jest prawie pełny przy terminach kontraktów zabukowanych do 2025 r. Kontenerowce i zbiornikowce LNG stanowią około 30 proc. portfela zamówień – dodał Kim, wyjaśniając, że KSOE buduje od 20 do 22 zbiornikowców LNG rocznie.

Południowokoreańskie stocznie również mają problemy z działalnością z powodu niedoborów siły roboczej, a jednocześnie zmagają się z podwojeniem cen kluczowych materiałów stalowych, powiedział Kim. Dlatego KSOE nie przyjmuje nowych zamówień na FSRU.

Ważną informacją jest to, że około połowa nowych zamówień na statki handlowe dotyczy statków wyposażonych w silniki dwupaliwowe. Siłownie będą przystosowane do zasilania LNG lub metanolem. Kim powiedział również agencji Reuters, że rośnie popyt na mniejsze tankowce – Aframax i statki średniego zasięgu.

To przygotowanie się do rozwinięcia nowych kanałów logistycznych dla produktów naftowych spoza Rosji. – Europa chce importować więcej produktów naftowych z innych krajów, aby zastąpić rosyjskie dostawy – przewiduje Kim.

Gazowce za wony


Hyundai Samho Heavy Industries Co. informował przed dwoma tygodniami o kontrakcie na zbiornikowiec LNG po cenie 240 mln USD. To oznacza, że osiągnięto najwyższą cenę za jednostkę tego typu w historii. Cena kontraktowa statku LNG upubliczniona niedawno przez Hyundai Samho Heavy Industries i DSME opiewa na 207,4 do 217,9 mln USD.

Według danych zebranych przez Maeil Business Newspaper w czerwcu br., Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. (KSOE), Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. (DSME) i Samsung Heavy Industries Co. (SHI) uzyskały kontrakty na  48 nowych gazowców LNG o wartości 13,18 biliona wonów (10,2 mld USD).
Mimo to przemysł stoczniowy zmaga się z pogarszającą się rentownością wynikającą ze wzrostu cen stali, wyposażenia i siły roboczej. Warto przypomnieć, że nowy zbiornikowiec LNG kontraktowano w 2014 roku za średnio 205 mln USD. Ale 4 lata temu uzyskiwano cenę 182 mln USD.

Ceny kontraktowe o 15 proc. wyższe w 2021 r. i 2022 r. mają poprawić rentowność  stoczni. Dodatkowym wsparciem jest dzisiaj wysoki kurs dolara amerykańskiego w stosunku do wona, co zapewnia stoczniom-eksporterom dodatkowe profity.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.