• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Raport: Tankowce Suezmax i VLCC czeka bardzo dobry rok

07.05.2015 12:58 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Tankowce Suezmax i VLCC czeka bardzo dobry rok

Partnerzy portalu

Raport: Tankowce Suezmax i VLCC czeka bardzo dobry rok - GospodarkaMorska.pl

Tankowce Suezmax zanotują świetne wyniki w obecnym roku. Mały spadek zarobków przewidywany jest dopiero w przyszłym roku, ale za to w 2017 r. będzie kolejny wzrost – wynika z badań shipbrokera Charles R. Webera. Równie dobrze przedstawia się przyszłość tankowców VLCC.

Suezmaxy to jedne z większych tankowców, o nośności od 120 do 200 tys. ton. Od początku roku te jednostki zarabiają średnio 46,951 dolarów na dzień, o 15 proc. więcej niż było zakładane. - Ogółem w tym roku średnie zarobki powinny osiągnąć 37,2 tys. dolarów, czyli o 6 proc. więcej niż w 2014 roku. W kolejnym roku te wyniki trochę spadną: do 35 tys. dolarów za dzień – wynika z raportu. |

W przyszłości wzrosnąć mają także zarobki VLCC (Very Large Crude Carrier), tankowców o nośności od 200 do 315 tys. ton. Obecnie te jednostki zarabiają średnio 41,509 dolarów dziennie. - Wzrost zarobków VLCC to głównie efekt większego importu ropy przez Stany Zjednoczone. To jeden z najważniejszych czynników ekonomicznych dla tych jednostek – tłumaczy George Lazaridis z agencji Allied Maritime Research.

Przyczyn dobrej kondycji suezmaxów jest więcej. Wśród nich można wymienić: powiększenie się zasobów ropy na całym świecie, większa konkurencja na rynkach aframaxów i charakterystykę europejskiego importu, która faworyzuje suezmaxy.  - Europejskie marże rafineryjne utrzymują się na wysokim poziomie, dzięki niskim cenom ropy. I tak powinno zostać przynajmniej do trzeciego kwartału 2015 roku, co przełoży się na większe importy tego surowca z Zachodniej Afryki, które obsługują suezmaxy – tłumaczą analitycy shipbrokera. - W późniejszym okresie rafinerie z Europy stracą część obrotów przez rozwój rafinerii na Bliskim Wchodzie. Ale dobre wyniki powinny się utrzymać nawet do 2016 roku – przewidują.

Dobrym zarobkom suezmaxów i VLCC pomaga także minimalny wzrost liczby tych jednostek. W przypadku suezmaxów podaż w tym roku wzrośnie tylko o 0,47 proc., w 2016 roku natomiast o 3,04 proc. Większość z nowych zamówień (bo aż 10) pojawi się 3 kwartale tego roku, ale ich negatywny wpływ na rynek będzie odczuwalny dopiero pod koniec 2016 roku.

- Zarobki suezmaxów będą w najbliższych kwartałach utrzymywały się na wysokim poziomie, choć początek przyszłego roku będzie zapewne gorszy niż obecnego. Ewentualne załamanie się popytu i podaży nastąpi dopiero w połowie 2016 roku, ale nie powinno ono być dotkliwie – czytamy w  podsumowaniu raportu Charles R. Webera.

- Mimo to trudno jest dokładnie przewidzieć jak będzie wyglądał rynek transportu ropy w dalszej przyszłości. Zobaczymy jak będzie kształtowała się podaż tankowców po 2016 roku i czy dalej kraje arabskie będą zalewać rynek tanią ropą. Bez tego ostatniego zjawiska o dobre wyniki będzie trudno i czekać nas będzie kryzys – studzi optymizm George Lazaridis.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.