PMK
Lomonosov Prospect, największy tankowiec napędzany LNG rosyjskiego armatora Sovcomflot, zakończył 30 października podróż szlakiem arktycznym.
Rejs z Półwyspu Czukockiego do archipelagu Nowa Ziema trwał 7,8 dnia. W tym czasie jednostka pokonała 2194 mil morskich. Statek transportuje produkty petrochemiczne z Korei Południowej do Północnej Europy.
Tankowiec pokonał całą trasę bez eskorty lodołamaczy, podróżując przez 950 mln morskich w warunkach lodowych. Jednostka była eskortowana przez lodołamacz atomowy Atimyflot, tylko podczas przemierzania najbardziej wymagającego pod względem nawigacyjnym i hydrograficznym obszaru masywu lodowego Ayon na wschodnim wybrzeżu Syberii.
Lomonosov Prospect został zbudowany w październiku 2018 roku. Jednostka ma długość 250 m, szerokość 44 m, nośność 114 000 ton i załogę 22 osób. Jest on drugim z serii sześciu tankowców Aframax zaprojektowanych do pływania głównie na paliwie LNG. Pierwsza tego typu jednostka - Gagarin Prospect - niedawno zakończyła swój pierwszy rejs, z Rotterdamu do Primorska.
Ten rejs podkreśla dążenie Rosji do niezależności od wpływu przyszłych sankcji amerykańskich. Tankowce z napędem LNG są bowiem budowane w Rosji (z pomocą Korei Południowej), obsługiwane przez rosyjską firmę i przewożą ładunki rosyjskie.e.
Sovcomflot stopniowo przestawia swoją konwencjonalną flotę tankowców z tradycyjnego ciężkiego paliwa na LNG, aby dostosować się do zaostrzających się przepisów dotyczących emisji siarki i tlenków azotu. We wrześniu tego roku firma złożyła zamówienia w stoczni Zvezda Shipbuilding Complex na dwa podobne tankowce aframax zasilane LNG. Obie jednostki będą czarterowane rosyjskiemu Rosneftowi.
Sovcomflot spodziewa się, że na początku drugiego kwartału 2019 roku będzie mieć w swojej flocie sześć tankowców podobnych do Gagarin Prospect.
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Chiński inwestor pozbawiony koncesji na budowę Wielkiego Kanału Interoceanicznego
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego