• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bałtycki Indeks Towarowy spadł poniżej 1500 punktów

PMK

05.11.2018 19:04 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtycki Indeks Towarowy spadł poniżej 1500 punktów

Partnerzy portalu

Bałtycki Indeks Towarowy spadł poniżej 1500 punktów - GospodarkaMorska.pl

Bałtycki Indeks Towarowy utrzymuje się w tym roku na wysokim poziomie, ale podlega też niemałym wahaniom. W poniedziałek jego wartość wyniosła dokładnie 1470 punktów, o 76 pkt mniej niż przed dwoma tygodniami.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Najwięcej spadł index capesize, o 119 pkt., do 1935 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 22,143 dolarów dziennie.

Indeks panamaxów z kolei spadłł o 54 punktów, do 1278 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 20,011 dolarów dziennie.

Mniejsze statki tradycyjnie notują niższe fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 15 pkt do 822 pkt, a handysize wzrósł o 3 pkt do 525 pkt.

Ostatnie lata były bardzo trudne dla armatorów masowców. Czołowi operatorzy zanotowali łącznie 5,8 mld dolarów straty na giełdzie przez ostatnie 5 lat – przyznał Stamatis Tsantanis, prezes Seanergy Maritime. Armatorzy, o których mowa, to Scorpio Bulkers, Diana, Navios, Genco, Eagle Bulk i Star Bulk.

Wyliczenia powstały na bazie oficjalnych bilansów armatorów z ostatnich 5 lat. Największe straty poniosło Genco  - 1,7 mld dolarów. Za nim znalazł się armator Eagle, ze stratą 1,1 mld dolarów. Reszta przewoźników zanotowała straty poniżej 1 mld dolarów. Seanergy Maritme z drugiej strony zanotowało w tym okresie zysk 55 mln dolarów.

Bałtycki Indeks Towarowy rejestruje wzrosty popytu na towary przemysłowe, które z kolei wskazują na ekspansję gospodarczą. Jego użyteczność jako wiodącego wskaźnika szybko maleje w okresach ekspansji floty armatorów, przez co stawki nie reagują na wzrost przewiezionych towarów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.