• <

Rosja chwali się chrztem statków transportowych o klasie lodowej

13.09.2023 16:27 Źródło: Kancelaria Prezydenta Federacji Rosyjskiej
Strona główna Rosja chwali się chrztem statków transportowych o klasie lodowej
Kancelaria Prezydenta Federacji Rosyjskiej

Najwyższe władze Federacji Rosyjskiej były obecne w stoczni Zwiezda w miejscowości Bolszoj, gdzie wzięły udział w ceremonii nadania imienia dwóm statkom, które znajdą się w wyposażeniu rosyjskich firm z branży morskiej. Rząd chce je wykorzystać w ramach swojego "wyścigu po Arktykę" i rozwoju branży stoczniowej.

Rangę uroczystości podniosła obecność prezydenta Rosji, Władymira Putina, który od czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie w lutym ubr. pojawia się tylko w trakcie szczególnych wydarzeń, mających kluczowe znaczenie dla władz i/lub propagandy. Nowe statki, jakie mają działać pod rosyjską banderą to zbiornikowiec wahadłowy o nośności 68 900 ton nazwany na cześć radzieckiego pisarza Walentina Pikula, przeznaczony do transportu ropy i mający być w stanie samodzielnie nawigować bez wsparcia lodołamaczy po wodach mórz północnych. Ma posiadać najwyższą dla jednostek transportowych klasę lodową ARC 7, umożliwiającą samodzielną żeglugę w lodzie o grubości 2,1 metra. Jest też wyposażony w dziobowe urządzenie załadowcze umożliwiające odbiór ropy bezpośrednio ze stacjonarnego, morskiego nabrzeża odpornego na lód. Został zbudowany na zamówienie Rosnieftieflota.

Drugi statek to 257-metrowy tankowiec przeznaczony do przewozu do skroplonego gazu ziemnego (LNG) o pojemności ok. 172 tys. m3, zbudowany na zamówienie Sovcomflot. Nazwano go na cześć radzieckiego polityka Aleksieja Kosygina. Tak jak poprzednik ma być zdaniem stoczni zdolny do działania w trudnych warunkach arktycznych, w tym przebijaniu się przez lód o grubości do dwóch metrów.

Fot. Kancelaria Prezydenta Federacji Rosyjskiej

Oba statki mają być dowodem na zdolności rosyjskiej branży stoczniowej do budowy potężnych i nowoczesnych statków transportowych. Stocznia Zwiezdy, znana wcześniej jako stoczniowo-remontowa atomowych okrętów podwodnych, ma rozwijać swoje zdolności w zakresie budowy wszelkiego rodzaju morskich platform wydobywczych, lodołamaczy i wielkotonażowych statków cywilnych (nawet do 450 000 ton), a odpowiada za to spółka Rosnieft. Należy przy tym jednak wziąć pod uwagę, że kadłuby tak hucznie zachwalanych transportowców nie powstały w całości efektem wysiłku rosyjskiej branży stoczniowej, a zostały.. zamówione w Korei Południowej, a podwykonawcą była stocznia Samsung Heavy Industries (SHI). Co istotne, odpowiada za częściową budowę pięciu jednostek i wciąż pozostaje portfel zamówień na kolejne. Nie brakuje przy tym nacisków, by ze względu na atmosferę polityczną doszło do anulowania dalszych kontraktów. Wynika to z zarzutu, że realizując zlecenie dla rosyjskiej stoczni południowokoreańska wspiera biznes Rosji i co za tym idzie, również wojnę na Ukrainie.

- Rozwój takiej floty statków ma ogromne znaczenie dla naszego kraju i jego potęgi arktycznej. Jest niezbędny do realizacji naszej długoterminowej strategii rozwoju w rejonie Arktyki, aby zapewnić niezawodny transport na szlaku Morza Północnego na globalnych szlakach transportowych i logistycznych, aby wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju i całego świata. Wasz wielki zespół będzie musiał stanąć naprzeciw nowym zadaniom, w tym zwiększyć lokalizację produkcji i wdrożyć szerokie zastosowanie krajowych rozwiązań. Jestem absolutnie pewien, że z każdą dostawą nowego statku poziom znaczenia Zwiezdy będzie stale wzrastał - powiedział Władymir Putin.

Fot. Kancelaria Prezydenta Federacji Rosyjskiej

Jak dotąd w Bolszoj Kamieniu zwodowano 12 statków, w tym cztery tankowce Aframax. W portfelu zamówień znajduje się rzekomo 50 kolejnych, przy czym 23 mają znajdować się na różnych etapach budowy. Z tym też miał się zapoznać prezydent, któremu osobiście zależało, aby Rosja posiadała na Dalekim Wschodzie stocznię budującą statki na światowym poziomie. W zamierzeniu byłby to również ogromny impuls do rozwoju tego niedużego, mającego nieco ponad 30 tys. mieszkańców miasta, niemniej trzeba brać pod uwagę "specyfikę" rosyjskiego biznesu. Władze stoczni podkreśliły, że w ciągu siedmiu lat od rozpoczęcia działalności produkcyjnej zostały już rozwiązane kluczowe problemy technologiczne, a główne obiekty, jak hale produkcyjne, miały zostać oddane do użytku i działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

Dziękujemy za wysłane grafiki.