Choć rosyjskie koncerny państwowe musiały wycofać się z budowy zamówionych wcześniej w Japonii lodołamaczy i tankowców z klasą lodową do obsługi arktycznych projektów gazowych, to Moskwa nie zrezygnowała z nich całkowicie. Temat powraca obecnie na najwyższym szczeblu polityki międzynarodowej.
Aleksiej Czkunkow, szef rosyjskiego Ministerstwa Rozwoju Dalekiego Wschodu i Arktyki, poinformował media, że tamtejszy rząd prowadzi z Indiami i Chinami rozmowy na temat projektów arktycznych.
Pierwotny plan zakładał, że Północna Droga Morska, biegnąca po arktycznych wodach na północ od rosyjskich wybrzeży, będzie poważną alternatywą dla statków pływających między Azją a Europą już w przyszłym roku. Jednocześnie Rosja dość dynamicznie realizowała kolejne projekty surowcowe na północy kraju. Jedno i drugie przyhamowały jednak zachodnie sankcje. Rosja obecnie zwróciła się do Indii i Chin o pomoc w realizacji swoich planów. O konieczności budowy nowych portów, terminali paliwowych oraz pracujących w obu lodołamaczy mówił w zeszłym miesiącu Władimir Putin na spotkaniu z reprezentantami innych krajów zrzeszonych w ramach BRICS – Brazylii, Rosji, Indii, Chin i RPA.
Rosja wciąż utrzymuje, że do 2035 roku wybuduje 50 lodołamaczy i statków klasy lodowej, które będą realizować operacje na Północnej Drodze Morskiej. Póki co rosyjskie koncerny musiały jednak wycofać się z planu budowy takowych w Japonii po tym, jak ze względu na problemy bankowe wywołane sankcjami nie były w stanie wpłacić zaliczek. Aleksiej Czkunkow potwierdził obecnie, że Moskwa liczy na pomoc Indii i Chin w tej materii – oba kraje mają duże zaplecze stoczniowe i możliwości, którymi obecnie nie dysponuje już sama Rosja. Szczególnie zainteresowane współpracą w budowie jednostek mają być Indie.
Według przekazanych przez Czkunkowa statystyk, w zeszłym roku Północną Drogą Morską dostarczono 34 mln ton ładunku. Obecny rok ma wyglądać podobnie. W przyszłym jednak wolumen ten miałby się podwoić i wynieść około 80 mln ton, zaś w 2031 ma wynosić 200 mln ton.
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii