• <
nauta_2024

Rosja dalej nie płaci, Daewoo anuluje produkcję kolejnego tankowca

gm

05.07.2022 20:28
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rosja dalej nie płaci, Daewoo anuluje produkcję kolejnego tankowca

Partnerzy portalu

Rosja dalej nie płaci, Daewoo anuluje produkcję kolejnego tankowca - GospodarkaMorska.pl
Fot. Novatek

Pod koniec maja koreański gigant stoczniowy DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) poinformowała o anulowaniu zamówienia na pierwszy z trzech tankowców LNG, jakie stocznia miała zbudować dla rosyjskiego koncernu Sovcomflot. Koreańczycy podali, że zamawiający nie dokonał płatności raty z tytułu umowy. Obecnie DSME anulowała z tego samego powodu zamówienie na drugi tankowiec dla Sovcomflotu i czeka na rozwój sytuacji w przypadku trzeciego.

Tankowce miały zaspokoić potrzeby projektu Arctic LNG 2 realizowanego przez Rosjan przy udziale zagranicznych inwestorów na Półwyspie Gydańskim na Syberii nad Morzem Karskim. Ich operatorem miała być japońska firma Mitsui. Statki zostały zaprojektowane przez fińską Aker Arctic.

Złożone w DSME zamówienie dotyczyło łącznie trzech tankowców i kolejnych jednostek budowanych opcjonalnie. Seria trzech jednostek miała kosztować około 800 milionów dolarów. Po anulowaniu budowy pierwszego statku wartość kontraktu została obniżona do około 520 milionów dolarów.

O anulowaniu kolejnego zamówienia DSME poinformowało 30 czerwca – podobnie jak w poprzednim przypadku – w komunikacie giełdowym. Strony wciąż są jednak związane umową na trzeci statek o wartości około 260 milionów dolarów. Biorąc pod uwagę okoliczności trudno się jednak spodziewać, żeby Rosjanie uiścili opłatę umowną, żeby stocznia mogła rozpocząć pracę. Anulowanie jednostek jest też ciosem dla samego Daewoo – każdy z trzech tankowców stanowi około 4 procent rocznego przychodu koncernu. Gazowce są statkami o najwyższej wartości ze względu na najbardziej wymagającą od strony technicznej budowę. DSME, podobnie jak inne stocznie, boryka się też z rosnącymi kosztami materiałów i pracy.

Z kolei Sovcomflot ma problemy zupełnie innego rodzaju, wynikające głównie z sankcji nałożonych na Rosję po jej agresji na Ukrainy. Koncern szuka możliwości uiszczenia opłat dla zagranicznych zleceniobiorców jednak ze względu na skomplikowany system i sankcje nałożone na instytucje bankowe w Rosji póki co w większości jest nieskuteczny. Zachodnie restrykcje spowodowały także konieczność sprzedaży przez Sovcomflot części floty.

Co ciekawe, inna koreańska stocznia, Samsung Heavy Industries, w marcu 2022 roku przekazała Sovcomflotowi budowany we współpracy z rosyjską stocznią Zvezda statek. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób dokonano niezbędnych opłat.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.