Należący do Rosji statek znajduje się obecnie w Zatoce Fińskiej, gdzie naprawia kabel telekomunikacyjny należący do rosyjskiego koncernu Rostelecom i częściowo ułożony w fińskiej wyłącznej strefie ekonomicznej - poinformowała w poniedziałek telewizja ERR.
O uszkodzeniu kabla strona rosyjska poinformowała Finlandię 12 października, krótko po wykryciu uszkodzeń gazociągu Balticconnector, łączącego Finlandię z Estonią oraz kabli telekomunikacyjnych pomiędzy Estonią a Finlandią i Szwecją. Rosyjski kabel o długości ok. 1000 km łączy obwody leningradzki z kaliningradzkim; jest monitorowany przez estońską marynarkę wojenną i fińską straż przybrzeżną.
Statek Spasatel Karew uzyskał zgodę fińskich władz na wykonanie prac naprawczych.
Mikko Hirvi, zastępca jednego z dowódców fińskiej straży granicznej, powiedział, że uszkodzenie rosyjskiego kabla może mieć związek z uszkodzeniem infrastruktury trzech innych państw regionu. Dodał jednak, że nie są jeszcze dostępne żadne jednoznaczne informacje.
Fińskie Krajowe Biuro Śledcze ogłosiło niedawno, że wydobyło z dna morskiego kotwicę, która najprawdopodobniej uszkodziła gazociąg Balticconnector. Główne podejrzenie skierowane jest obecnie na frachtowiec pływający pod banderą Hongkongu.
Na początku października na dnie Zatoki Fińskiej doszło do spadku ciśnienia w podmorskim gazociągu Balticconnector oraz awarii kabli telekomunikacyjnych. Estońscy ministrowie obrony, spraw zagranicznych i klimatu wskazali wówczas, że za uszkodzenie gazociągu odpowiada człowiek.
Z Tallina Jakub Bawołek
jbw/ mal/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów