W chińskiej stoczni ZMPC w Szanghaju odbyła się ceremonia zwodowania dwóch pierwszych statków serwisowych (Service Operation Vessels, SOV) dla lokalnego rynku morskiej energetyki wiatrowej.
W wydarzeniu wzięli udział, obok przedstawicieli branży stoczniowej, chińscy deweloperzy offshore wind, w tym State Power Investment Corporation, Three Gorges Corporation i China Nuclear Power.
Zamówienie jest realizowane dla firmy Shanghai Electric Windpower Group i ma zwiększyć wydajność operacyjną morskich farm wiatrowych w Chinach, wspierając ich budowę oraz konserwację na konkretnych etapach. Ma to zapewnić niezawodne i przyjazne dla środowiska obiekty infrastruktury na morzu, kolejne miejsca pracy w sektorze offshore, a samym pracownikom bezpieczny dostęp do turbin wiatrowych i inne możliwości logistyczne.
Nazwane Zhi Zhen i Zhi Cheng jednostki zostały zaprojektowane przez Ulstein SOV, na bazie odrębnych
projektów SX195 i SX197. Mogą pomieści odpowiednio 100 i 60 pracowników
zajmujących się obsługą farm wiatrowych na morzu. Każdy ze statków jest
wyposażony w rozwiązania projektowe X-BOW i X-STERN firmy Ulstein oraz
zainstalowane zasilanie bateryjne, dzięki czemu statki nie będą
zostawiały za sobą emisji CO2, pozostając w zgodzie z ideą
dekarbonizacji żeglugi i wpisując się w energetykę odnawialną.
Ulstein Design & Solutions otrzymał kontrakt na zaprojektowanie statków w styczniu 2022 roku. Oznaczało to wejście norweskiej grupy stoczniowej na chiński rynek morskiej energetyki wiatrowej.
Planowo obie jednostki staną się operacyjne i gotowe do pracy w 2024 roku.
CMA CGM odbiera statki na LNG
Hanwha Ocean zbuduje najnowocześniejsze okręty podwodne dla Korei Południowej. Te same oferuje w ramach programu "Orka"
Deltamarin podpisuje umowę projektową na statki Wallenius Wilhelmsen
Doki w Chinach pękają w szwach. W Korei i UE pustoszeją
ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania dla nowych promów elektrycznych Auckland Transport
Zatwierdzenie AiP dla innowacyjnego projektu statku ekspedycyjnego