W chińskiej stoczni ZMPC w Szanghaju odbyła się ceremonia zwodowania dwóch pierwszych statków serwisowych (Service Operation Vessels, SOV) dla lokalnego rynku morskiej energetyki wiatrowej.
W wydarzeniu wzięli udział, obok przedstawicieli branży stoczniowej, chińscy deweloperzy offshore wind, w tym State Power Investment Corporation, Three Gorges Corporation i China Nuclear Power.
Zamówienie jest realizowane dla firmy Shanghai Electric Windpower Group i ma zwiększyć wydajność operacyjną morskich farm wiatrowych w Chinach, wspierając ich budowę oraz konserwację na konkretnych etapach. Ma to zapewnić niezawodne i przyjazne dla środowiska obiekty infrastruktury na morzu, kolejne miejsca pracy w sektorze offshore, a samym pracownikom bezpieczny dostęp do turbin wiatrowych i inne możliwości logistyczne.
Nazwane Zhi Zhen i Zhi Cheng jednostki zostały zaprojektowane przez Ulstein SOV, na bazie odrębnych
projektów SX195 i SX197. Mogą pomieści odpowiednio 100 i 60 pracowników
zajmujących się obsługą farm wiatrowych na morzu. Każdy ze statków jest
wyposażony w rozwiązania projektowe X-BOW i X-STERN firmy Ulstein oraz
zainstalowane zasilanie bateryjne, dzięki czemu statki nie będą
zostawiały za sobą emisji CO2, pozostając w zgodzie z ideą
dekarbonizacji żeglugi i wpisując się w energetykę odnawialną.
Ulstein Design & Solutions otrzymał kontrakt na zaprojektowanie statków w styczniu 2022 roku. Oznaczało to wejście norweskiej grupy stoczniowej na chiński rynek morskiej energetyki wiatrowej.
Planowo obie jednostki staną się operacyjne i gotowe do pracy w 2024 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów