Na terenie gdyńskiej stoczni CRIST S.A. odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego, jednokadłubowego statku dla Ulstein Verft o numerze roboczym NB318, który ma służyć do obsługi farmy wiatrowej. Współpraca stoczni z tym armatorem trwa od blisko 10 lat, czego owocem jest przekazanie kilkunastu zwodowanych jednostek.
To istotny moment dla całego przedsięwzięcia, które rozpoczęło się od ceremonii cięcia blach 18 listopada 2022 roku. Statek jest budowany dla norweskiego armatora Olympic, a Ulstein Verft zlecił budowę w 2022 roku. Do zadań polskiego podwykonawcy należało zbudowanie kadłuba, który na jego terenie został też częściowo doposażony. Następnie, po udanym wodowaniu, jednostka ma zostać wysłana do Norwegii, gdzie będzie ukończona i przekazana zamawiającemu.
Jednostka jest oparta na projekcie Ulstein SX222 ma 89,6 metra długości i 19,2 metra szerokości. Jej kadłub m zapewniać wydajne osiągi w zakresie zużycia paliwa i energii, a także cechować się znaczną zwrotnością, stabilnością i ładownością, Ma być w ten sposób w stanie spełnić ogólne wymagania morskiej branży wiatrowej, w zakresie wykonywania takich zadań jak przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych. Napęd wspomagany bateryjnie oraz wykorzystanie metanolu jako paliwa ma zapewnić także ekologiczną jakość, zgodnie z polityką dekarbonizacji środowiska i ograniczania emisji CO2. Statek będzie posiadał 91 kabin, w których pomieści maksymalnie 126 osób. Ponadto jednostkę wyposażono w system ładunkowy, który ma zapewniać bezpieczeństwo oraz umożliwiać sprawny załadunek i rozładunek. Wyróżnia ją także optymalizacja pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części zamiennych.
Fot. Ulstein
Ulstein Verft to stały klient stoczni CRIST S.A. Współpraca jest bardzo owocna, co widać po liczbie zrealizowanych projektów. Ulstein ma patent na nieszablonowy kształt dziobu i rufy, z którym Crist jest już dobrze zaznajomiony. Stocznia od lat pracuje zgodnie z ich standardami. Budowę kadłubów realizuje na bieżąco w trakcie tworzenia i cotygodniowego spływu dokumentacji. Obie firmy wypracowały do siebie wzajemne zaufanie, które pozwala im przystąpić do prefabrykacji kolejnych jednostek.
W norweskiej stoczni w Ulstein zostaną przeprowadzone dalsze prace w zakresie wykończenia i doposażania statku, a także próby morskie, po których nastąpi jego przekazanie zamawiającemu. To nie kończy zadań dla CRIST S.A., gdyż w Gdyni trwają aktualnie pracę nad bliźniaczą jednostką o numerze budowy NB319. Cięcie blach pod nią nastąpiło 30 grudnia ubr., natomiast położenie stępki 14 marca tego roku.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem