W połowie września odbędzie się wodowanie specjalistycznego statku, który jest budowany na potrzeby nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Wodowanie pogłębiarki nastąpi w fińskiej stoczni, gdzie jednostka jest wykonywana, poinformował PAP Urząd Morski w Gdyni.
Jak przypomniała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami.
17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90%. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 roku. Zakończył się trzeci etap czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
Na potrzeby nowej drogi wodnej jest budowany specjalistyczny statek - pogłębiarka. Umowę w tej sprawie podpisano w lutym 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł. "W październiku zeszłego roku położono stępkę, a w drugiej połowie września w Finlandii odbędzie się jej wodowanie. Zaawansowanie budowy aktualnie wynosi ok. 70%. Jednostka powinna być gotowa do końca I kwartału 2024 roku"- podał Urząd Morski w Gdyni.
Jednostka będzie wykorzystywana do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejściowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 metrów, wskazał Urząd Morski w Gdyni.
Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb oraz 400 mb rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki. (PAP)
autorka: Agnieszka Libudzka
ali/ drag/
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął