• <
nauta_2024

Ze stoczni Damena do Portu Gdańsk zmierzają holowniki, które niedługo rozpoczną tam pracę

rk

27.07.2023 12:00 Źródło: "WUŻ" Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ze stoczni Damena do Portu Gdańsk zmierzają holowniki, które niedługo rozpoczną tam pracę

Partnerzy portalu

Fot. "WUŻ" Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o

Zaprojektowane i zbudowane przez podmioty należące do holenderskiego koncernu holowniki już za kilka tygodni mają rozpocząć działalność w Porcie Gdańsk. Obecnie są w trakcie podróżny z Wietnamu, zahaczając po drodze o europejskie porty.

Oba holowniki są transportowane na konwencjonalnym ciężarowcu Frauke, będącym także wielozadaniowym statkiem przystosowanym do przewozu tak dużych ładunków jak ważące kilkaset ton jednostki nawodne. Mają zapewnić bezpieczeństwo, komfort, jakość i ergonomię pracy zarówno dla pracowników jak i obsługi statków wchodzących do Portu Gdańsk. Posiadają klasę Fire Fighting 1, co pozwoli zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych.

Przedsiebiorstwo WUŻ Port and Maritime Services z Gdańska zajmuje się wykonywaniem zadań związanych z obsługą portową, w tym holowaniem w porcie i pełnomorskim, cumowaniem statków przeładunkami ciężkich obiektów do 63 ton przez dźwig pływający, lodołamaniem, przewozami pasażerskimi do 11 osób, obsługą marynarską statków, dostawami shipchandlerskimi na statki w rejonie. W związku z zapotrzebowaniem na usługi portowe, w roku nabyło nowe holowniki dla rozszerzenia swoich możliwości holowania i obsługi jednostek nawodnych. Wynika to z rosnących inwestycji w branży portowej i stoczniowej, tak choćby inwestycjami rozbudowy obszarów przemysłowych i nabrzeżnych w Porcie Gdańsk. W dodatku rosnący ruch statków powoduje, że rośnie zapotrzebowanie na holowanie z użyciem  wyspecjalizowanych jednostek. zgodnie z dynamicznym rozwojem i inwestycjami w rozbudowę obszarów przemysłowych i nabrzeży oraz rosnącym ruchem w porcie Gdańsk.

Holowniki zostały zbudowane w stoczni Damen Song Cam w Wietnamie. Są to holownik Ares (proj. ASD 2813), mający 28 metrów długości, 13 metrów szerokości i uciągu 82 ton, a także Mars (proj. ASD 2811) również o 28 metrach długości, ale 11 metrów szerokości i uciągu 60 ton. Nowe jednostki posiadają klasę Fire Fighting 1, co pozwoli zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych. Z Wietnamu wyruszyły w drogę do Polski pod koniec maja br.,  a obecnie znajdują się w holenderskiej stoczni w Rotterdamie, gdzie trwają ich ostateczne testy, próby na wodzie i prace związane z wykończeniem i doposażeniem. Dopiero wtedy zostaną wysłane do Gdańska, aby jeszcze w sierpniu oficjalnie rozpocząć działalność jako jednostki robocze w tamtejszym porcie.

Dysponując stale rozbudowywaną flotą jednostek pływających i zatrudniając ponad 200 osób „WUŻ” Gdańsk jest największą i zarazem ostatnią polską firmą holowniczą w naszym kraju. Sukcesy i rozwój zawdzięcza nowym inwestycjom i nieustannej modernizacji posiadanej floty. Kładzie także nacisk na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, których zaangażowanie oraz wieloletnie doświadczenie przekłada się wprost proporcjonalnie na wysoką jakość i profesjonalizm świadczonych usług.

Na przełomie września i października 2023 roku do flotylli holowników WUŻ dołączy jeszcze Pax, podobnie jak Mars proj. ASD 2811, który obecnie jest w trakcie budowy w stoczni Damen Shipyards Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.