Holenderski koncern ogłosił pierwszą sprzedaż swojego systemu komory powietrznej (Damen Air Cavity System, DACS) firmie Amisco. Mając ambicję stania się najbardziej zrównoważonym producentem statków na świecie, Damen opracował DACS, aby wspierać operatorów morskich w ich wysiłkach na rzecz zmniejszenia zużycia paliwa i ograniczenia emisji CO2.
Damen zamontuje swój produkt na statku towarowym Amisco Danita w Tallinie w Estonii. DACS to system swoistego "smarowania" powietrzem, powstały w wyniku współpracy pomiędzy Damen i Uniwersytetem Technologicznym w Delft (TU Delft). Utrzymuje on cienką warstwę powietrza nad płaskim dnem kadłuba statku, zmniejszając opór w wodzie, a tym samym opór i tarcie. W rezultacie poprawia się wydajność statku, a zużycie paliwa spada nawet o 15%. Ma to być proste rozwiązanie dla operatorów statków, zarówno tych nowo budowanych, jak i już istniejących, w celu zapewnienia zgodności z przepisami, takimi jak Wskaźnik Istniejący Efektywności Energetycznej (Energy Efficiency eXisting ship Index, EEXI) i Wskaźnik Intensywności Emisji CO2 (CII), a także Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS).
- Jesteśmy dumni, że możemy wprowadzić tę technologię na rynek. Redukcja emisji ma kluczowe znaczenie dla przyszłości naszej branży, a DACS jest praktycznym rozwiązaniem, które może naprawdę wiele zmienić - podkreślił Rutger van Damen, kierownik sprzedaży w Damen Green Solutions

Dzięki DACS zainstalowanemu na Danicie, Amisco ma osiągnąć ocenę CII niezbędną do kontynuowania działalności na Morzu Bałtyckim w obliczu nowych, bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji. Jednocześnie znaczna redukcja zużycia paliwa ma pozwolić na szybki zwrot z inwestycji.
- Cieszymy się, że możemy współpracować z Damen i wdrożyć tę nową technologię w celu zmniejszenia naszych emisji. System ten jest dla nas przełomowy, pozwalając nam obniżyć zużycie paliwa i zmniejszyć emisję CO2 naszej obecnej floty. Stanowi to początkową fazę naszego ciągłego zaangażowania w dostarczanie wartości naszym partnerom za pośrednictwem naszej istniejącej floty, przy jednoczesnym wspólnym minimalizowaniu wpływu na środowisko w całym łańcuchu dostaw - powiedział dyrektor generalny Amisco Allan Noor.
Podczas weryfikacji wyników oszczędności paliwa Damen był wspierany przez stowarzyszenie klasy IACS, RINA. RINA odegrała kluczową rolę w weryfikacji imponujących wyników oszczędności paliwa osiągniętych dzięki technologii Damen i dokładnie zbadała zasadę działania systemu smarowania powietrzem. Dzięki ekspertyzie i rygorystycznej ocenie RINA, Damen otrzymał niezależne potwierdzenie znacznych oszczędności paliwa uzyskanych dzięki wdrożeniu systemu smarowania powietrzem Damen. Współpraca ta jeszcze bardziej wzmocniła wiarygodność i niezawodność technologii DACS.
- Wspieranie Damen i Amisco w stosowaniu technologii takiej jak system DACS jest zaszczytem dla RINA. Optymalizacja zużycia paliwa ma ogromne znaczenie zarówno dla istniejących statków, jak i nowych konstrukcji, a współpraca w branży jest drogą do znalezienia nowych rozwiązań - zaznaczył starszy dyrektor ds. handlu morskiego w RINA Pino Spadafora.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów