• <
nauta_2024

Damen Naval podpisał z RH Marine umowę ws. niderlandzkiego "Miecznika"

04.07.2023 16:42 Źródło: Damen
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Damen Naval podpisał z RH Marine umowę ws. niderlandzkiego "Miecznika"

Partnerzy portalu

Holenderski gigant branży morskiej jest liderem przedsięwzięcia związanego z budową czterech fregat zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Na początku lipca podpisał dokument współpracy z rodzimym przedsiębiorstwem, który dostarczy wyposażenie dla wszystkich czterech okrętów. Po dwa z nich zasilą szeregi odpowiednio holenderskiej i belgijskiej marynarki wojennej.

Jak wynika z zawartej umowy, firma RH Marine dostarczy zintegrowany system zarządzania misją (IMMS), zintegrowany system mostka nawigacyjnego (INBS) i zintegrowany system zarządzania platformą (IPMS) dla każdej z czterech fregat dla holenderskiej i belgijskiej marynarki wojennej. Ogłoszenie współpracy nastąpiło po oficjalnym podpisaniu w zeszłym tygodniu kontraktu między holenderskim Ministerstwem Obrony a Damen na zaprojektowanie, budowę i dostawę nowych fregat, o czym pisaliśmy w stosownym artykule. Przedsięwzięcie z racji na swoje rozmiary, znaczenie dla obu państw oraz czas realizacji jest określane niekiedy "niderlandzkim Miecznikiem" w analogii do polskiego przedsięwzięcia związanego z budową trzech wielozadaniowych fregat.

- Jednym z naszych celów jest to, że chcemy dzielić się ogromną wiedzą, którą zdobywamy dzięki tego rodzaju wysokiej jakości projektom z jak największą liczbą holenderskich dostawców. W ten sposób Holandia utrzymuje swoje miejsce w światowej czołówce złożonych konstrukcji morskich i wzmacnia naszą pozycję w ramach istniejących i nowych partnerstw europejskich. Kontrakt z RH Marine jest tego doskonałym przykładem. Ściśle współpracujemy ze sobą od wielu lat i po raz kolejny cieszę się na wspaniały projekt ze wspaniałym efektem końcowym - wyjaśnił dyrektor zarządzający Damen Naval, Roland Briene.

Systemy dostarczone przez RH Marine opierają się na najnowszych technologiach cyberbezpieczeństwa, sieci i centrów danych, na których będą działać aplikacje nowej generacji do automatyzacji platformy, mostka i zarządzania misjami. Systemy te pozwolą każdemu z okrętów działać z mniejszą załogą, przy znacznie wyższym i inteligentniejszym stopniu automatyzacji. Zmniejszenie liczby marynarzy pozwoli także zwiększyć autonomiczność w zakresie dłuższej działalności w morzu.


- Jako firma jesteśmy niezmiernie dumni z naszego wkładu w ten projekt. W ciągu ostatnich kilku lat, w ramach doskonałej współpracy między COMMIT, Damen i RH Marine, stworzono innowacyjne podstawy automatyzacji w odniesieniu do koncepcji obsady i operacji. Stworzy to plan dla przyszłych okrętów holenderskiej i belgijskiej marynarki wojennej - powiedział dyrektor zarządzający RH Marine Hugo Loudon.

Nowe fregaty będą wykorzystywane do wielu zadań, choć główny nacisk zostanie położony na zwalczanie okrętów podwodnych. Jednostki będą wyposażone w kompleksowy zestaw czujników do ich wykrywania. Zastosowana technologia pozwoli stworzyć szybki, solidny i łatwy w utrzymaniu system, który doskonale nadaje się do dalszego rozwoju i ciągłego doskonalenia. System IPMS firmy RH Marine wykorzystuje łączność Industrial Internet Of Things (IIoT), która ma zapewnić platformie elastyczność połączeń i konfigurowalność. Łączność ta umożliwi przechowywanie ogromnych ilości danych z podłączonych systemów i czujników. Ich analiza może zostać wykorzystana do usprawnienia procesów operacyjnych i wsparcia konserwacji predykcyjnej, w zakresie wykrywania przyszłych i potencjalnych awarii i uszkodzeń sprzętu.

Fregaty ZOP zastąpią obecne eksploatowane wielozadaniowe fregaty klasy Karel Doorman zbudowane w latach 1985-1991 przez Damen Naval (wówczas Koninklijke Maatschappij de Schelde). Dostarczono w sumie osiem jednostek, z których sześć zostało ostatecznie sprzedanych do innych krajów, w tym dwie do Belgii. W związku ze zbliżającym się końcem okresu eksploatacji tych okrętów, Holandia i Belgia postanowiły wspólnie zastąpić je fregatami ZOP. Pierwszy okręt ma zostać dostarczony przez Damen Naval w 2028 roku holenderskiemu zamawiającemu.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.