Holenderski gigant branży morskiej jest liderem przedsięwzięcia związanego z budową czterech fregat zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Na początku lipca podpisał dokument współpracy z rodzimym przedsiębiorstwem, który dostarczy wyposażenie dla wszystkich czterech okrętów. Po dwa z nich zasilą szeregi odpowiednio holenderskiej i belgijskiej marynarki wojennej.
Jak wynika z zawartej umowy, firma RH Marine dostarczy zintegrowany system zarządzania misją (IMMS), zintegrowany system mostka nawigacyjnego (INBS) i zintegrowany system zarządzania platformą (IPMS) dla każdej z czterech fregat dla holenderskiej i belgijskiej marynarki wojennej. Ogłoszenie współpracy nastąpiło po oficjalnym podpisaniu w zeszłym tygodniu kontraktu między holenderskim Ministerstwem Obrony a Damen na zaprojektowanie, budowę i dostawę nowych fregat, o czym pisaliśmy w stosownym artykule. Przedsięwzięcie z racji na swoje rozmiary, znaczenie dla obu państw oraz czas realizacji jest określane niekiedy "niderlandzkim Miecznikiem" w analogii do polskiego przedsięwzięcia związanego z budową trzech wielozadaniowych fregat.
- Jednym z naszych celów jest to, że chcemy dzielić się ogromną wiedzą, którą zdobywamy dzięki tego rodzaju wysokiej jakości projektom z jak największą liczbą holenderskich dostawców. W ten sposób Holandia utrzymuje swoje miejsce w światowej czołówce złożonych konstrukcji morskich i wzmacnia naszą pozycję w ramach istniejących i nowych partnerstw europejskich. Kontrakt z RH Marine jest tego doskonałym przykładem. Ściśle współpracujemy ze sobą od wielu lat i po raz kolejny cieszę się na wspaniały projekt ze wspaniałym efektem końcowym - wyjaśnił dyrektor zarządzający Damen Naval, Roland Briene.
Systemy dostarczone przez RH Marine opierają się na najnowszych technologiach cyberbezpieczeństwa, sieci i centrów danych, na których będą działać aplikacje nowej generacji do automatyzacji platformy, mostka i zarządzania misjami. Systemy te pozwolą każdemu z okrętów działać z mniejszą załogą, przy znacznie wyższym i inteligentniejszym stopniu automatyzacji. Zmniejszenie liczby marynarzy pozwoli także zwiększyć autonomiczność w zakresie dłuższej działalności w morzu.

- Jako firma jesteśmy niezmiernie dumni z naszego wkładu w ten projekt. W ciągu ostatnich kilku lat, w ramach doskonałej współpracy między COMMIT, Damen i RH Marine, stworzono innowacyjne podstawy automatyzacji w odniesieniu do koncepcji obsady i operacji. Stworzy to plan dla przyszłych okrętów holenderskiej i belgijskiej marynarki wojennej - powiedział dyrektor zarządzający RH Marine Hugo Loudon.
Nowe fregaty będą wykorzystywane do wielu zadań, choć główny nacisk zostanie położony na zwalczanie okrętów podwodnych. Jednostki będą wyposażone w kompleksowy zestaw czujników do ich wykrywania. Zastosowana technologia pozwoli stworzyć szybki, solidny i łatwy w utrzymaniu system, który doskonale nadaje się do dalszego rozwoju i ciągłego doskonalenia. System IPMS firmy RH Marine wykorzystuje łączność Industrial Internet Of Things (IIoT), która ma zapewnić platformie elastyczność połączeń i konfigurowalność. Łączność ta umożliwi przechowywanie ogromnych ilości danych z podłączonych systemów i czujników. Ich analiza może zostać wykorzystana do usprawnienia procesów operacyjnych i wsparcia konserwacji predykcyjnej, w zakresie wykrywania przyszłych i potencjalnych awarii i uszkodzeń sprzętu.
Fregaty ZOP zastąpią obecne eksploatowane wielozadaniowe fregaty klasy Karel Doorman zbudowane w latach 1985-1991 przez Damen Naval (wówczas Koninklijke Maatschappij de Schelde). Dostarczono w sumie osiem jednostek, z których sześć zostało ostatecznie sprzedanych do innych krajów, w tym dwie do Belgii. W związku ze zbliżającym się końcem okresu eksploatacji tych okrętów, Holandia i Belgia postanowiły wspólnie zastąpić je fregatami ZOP. Pierwszy okręt ma zostać dostarczony przez Damen Naval w 2028 roku holenderskiemu zamawiającemu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów