Baltic Workboats (BWB) i Damen Shipyards podpisały umowę partnerską dotyczącą programu budowy statku do transportu załogi, Fast Crew Supplier (FCS) 2710, w zakładzie BWB na wyspie Saaremaa w Estonii. Wraz z otwarcoem Morza Bałtyckiego jako obszaru szybkiej ekspansji dla branży morskiej energetyki wiatrowej, budowa tych jednostek ma zwiększyć dostępność oferty zarówno dla regionu bałtyckiego, jak i innych rynków europejskich.
Branża morskiej energetyki wiatrowej szybko się rozwija, ponieważ kraje dążą do zwiększenia swojego bezpieczeństwa energetycznego, zmniejszenia zależności od paliw kopalnych, a także dekarbonizacji kolejnych sektorów gospodarki. Damen obserwuje znaczny wzrost rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, nie tylko na wodach o ugruntowanej pozycji, takich jak Morze Północne, ale także na nowych obszarach, w tym na Morzu Bałtyckim. Aby ułatwić i przyczynić się do przyspieszenia transformacji energetycznej, Damen Shipyards i Baltic Workboats podpisały strategiczne partnerstwo w celu zbudowania znacznej liczby statków Damen FCS 2710. Obie firmy mają tu wykorzystać doświadczenie z budowy szybkich łodzi roboczych.

- Baltic Workboats jest dla nas idealnym partnerem ze względu na swoją strategiczną lokalizację i udokumentowane doświadczenie w dostarczaniu wysokiej jakości statków. Nasze partnerstwo z nimi daje nam dodatkowe możliwości konstrukcyjne,
aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na sprawdzone statki do przewozu
załogi w północnej Europie. Wspólna praca przybliży nas do tego szybko
rozwijającego się regionu, a także pozwoli nam zaspokoić zapotrzebowanie
na wysokiej jakości statki, które obserwujemy u naszych klientów.
Liczymy na długą i obopólnie korzystną współpracę - skomentował dyrektor handlowy w Damen Shipyards Jan-Wim Dekker.
FCS 2710 to jednostka wszechstronna i wielozadaniowa, która będzie przeznaczona do pełnienia obowiązków na Morzu Północnym o Bałtyku. Wśród nich znajdzie się m.in. transport techników i ich sprzętu podczas kolejnych faz budowy i uruchamiania instalacji turbin wiatrowych, a następnie żelgugę załóg konserwacyjnych, które utrzymują je w stanie operacyjnym przez cały okres ich eksploatacji. Dla potencjalnych nabywców ma być dostępny szereg opcji konfiguracji napędu, w tym i użytkowania paliw alternatywnych, aby spełnić wymagania organów regulacyjnych i klientów w zakresie dekarbonizacji żeglugi i ograniczania emisji CO2. Kształt kadłub ma zapewniać odpowiednie właściwości morskie i oszczędność paliwa, a także dużą przestrzeń na pokładzie i zakwaterowanie. Polityka Damen polegająca na ciągłym doskonaleniu konstrukcji oznacza, że będą one wyposażone w najnowsze rozwiązania projektowe, takie jak ulepszony układ okien w sterówce i zmodernizowana konsola mostka.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Damen Shipyards. Wierzymy, że połączenie bogatego doświadczenia Baltic Workboats w budowaniu szybkich statków aluminiowych z konkretnymi rozwiązaniami technicznymi oraz doświadczenia Damen na rynku CTV pozwoli nam zaoferować najlepszą platformę do obsługi farm wiatrowych w Skandynawii. Wnosimy również szczególną wiedzę specjalistyczną w zakresie wzmocnionych kadłubów i układów napędowych, systemów ogrzewania pokładów i szyn oraz specjalnych rozwiązań chłodzenia silnika dla warunków skandynawskich. Wspieranie lokalnych operatorów usług morskich w poszukiwaniu statków, których potrzebują, aby przyczynić się do transformacji energetycznej, jest dla nas również źródłem dumy i satysfakcji - podkreślił dyrektor generalny i współzałożyciel Baltic Workboats Margus Vanaselja.
Produkcja pierwszej partii statków już trwa. Aluminiowe blachy na pierwsze kadłuby zostały wycięte 9 maja, a pierwszy statek ma być gotowy do dostawy latem 2024 roku. W ciągu najbliższych pięciu lat ponad dziesięć FCS 2710 zostanie zbudowanych przy użyciu technik produkcji seryjnej przyjętych w sektorze motoryzacyjnym i dostosowanych do sektora stoczniowego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów