Chiński armator COSCO Shipping zakończył z sukcesem próby wodne pierwszego elektrycznego kontenerowca żeglugi bliskiego zasięgu o pojemności 700 TEU. Statek został zbudowany w stoczni COSCO w Yangzhou i będzie pływał po drogach wodnych śródlądowych oraz trasach przybrzeżnych.
Statek oznaczony numerem N997 jest wyposażony w 2 silniki elektryczne o mocy 900 kW, zasilane wymiennymi akumulatorami o pojemności 50,000 kWh w kontenerze 20-stopowym. To innowacyjny krok w kierunku dekarbonizacji żeglugi.
Dzięki zastosowaniu wymiennych akumulatorów, statek może unikać długiego oczekiwania na ładowanie w porcie, co zwiększa jego efektywność. Może żeglować bez wymiany akumulatorów na trasach o długości do 600 mil morskich, a w czasie 24-godzinnego rejsu redukuje emisje CO2 o 35 ton w porównaniu do statku z klasycznym napędem. To ogromny krok w kierunku ograniczenia wpływu żeglugi na środowisko.
COSCO planuje również budowę drugiego elektrycznego feedera, co pokazuje zaangażowanie firmy w promowanie ekologicznych i bezemisyjnych rozwiązań w żegludze. Projekt ten doskonale wpisuje się w ogólny plan dekarbonizacji gospodarki ogłoszony przez rząd Chin.
Takie inicjatywy pokazują, że branża żeglugi podejmuje wysiłki w celu osiągnięcia bardziej zrównoważonej i ekologicznej przyszłości.
Ulstein przekazuje statek CSOV Olympic Boreas. W jego budowie brała udział stocznia CRIST
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę
Mapa historycznej Stoczni Gdańskiej
Fincantieri podpisuje z Carnival Corporation umowę na trzy wielkie statki wycieczkowe
„Freedom & Solidarity” w Gdyni, w stoczni CRIST
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.