• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Inwestycja COSCO w terminal w Hamburgu sfinalizowana

Partnerzy portalu

Port Hamburg

COSCO Shipping Ports Limited i Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) uzgodniły warunki inwestycji chińskiej firmy w jeden z największych terminali kontenerowych w Hamburgu. Umowa ogłoszona po raz pierwszy we wrześniu 2021 roku była długo opóźniana. W tym czasie niemieckie władzy dyskutowały nad tą inwestycją z racji politycznych skarg, że Chiny przejmą kontrolę nad krytyczną częścią niemieckiego łańcucha dostaw.

Firmy poinformowały, że podpisały zmienioną umowę  19 czerwca, po decyzji niemieckiego rządu, który zezwoliłby na inwestycję poniżej 25%, co zostało potwierdzone w maju. Zarząd COSCO przekazał, że po rozmowach z niemieckim Federalnym Ministerstwem Gospodarki i Działań Klimatycznych umowa została sfinalizowana. Zgodnie z dokumentacją giełdową, chiński gigant z branży morskiej kupi ponad 1,9 miliona akcji, stanowiących dokładnie 24,99% za 46,4 miliona euro. Ponadto zostanie rozliczona pożyczka o wartości 24,4 mln euro.

Operator terminalu poinformował, że dzięki inwestycji w Container Terminal Tollerort (CTT) ten ma stać się preferowanym hubem dla ruchu azjatyckiego w regionie Morza Północnego i Bałtyckiego. Podkreślono, że COSCO działa w porcie w Hamburgu od 40 lat. Tym samym ten jeden z największych portów nie tylko w Niemczech, ale i w Europie, ma stać się w potencjalnie również najważniejszym dla gospodarki morskiej w zakresie wymiany handlowej na linii Europa-Azja.

- Biorąc pod uwagę konkurencję między portami w regionie Morza Północnego, kluczowe znaczenie dla pozycji Hamburga ma zabezpieczenie wolumenu ładunków. Co trzeci kontener obsługiwany w Hamburgu trafia do Chin - przekazał Hamburger Hafen und Logistik.

Pierwotnie inwestycja zakładała, że COSCO nabędzie nawet 35% udziałów, co stało się tematem burzliwej debaty politycznej. Zgodnie z niemieckim prawem, od 2018 r. CTT i HHLA jako jego operator zostały zarejestrowane jako operator infrastruktury krytycznej w zakresie IT w Niemczech. Podkreślili jednak, że terminal nie został uznany za infrastrukturę krytyczną zgodnie z przepisami w 2021 roku. W ramach debaty politycznej przepisy zostały zmienione w 2022 roku, dodając nową kategorię infrastruktury krytycznej, która obejmuje terminale portowe i śródlądowe o wolumenie przewozów wynoszącym 3,27 mln ton lub więcej rocznie. Rząd niemiecki ostatecznie zgodził się więc na niższy poziom inwestycji.

HHLA podkreśla także, że oprócz strategicznych jego zdaniem zalet inwestycji inwestycja COSCO planuje zwiększyć także wolumeny w terminalu. Niemniej chiński gigant nie będzie miał bezpośredniego wkładu w operacje, dostępu do technologii terminalu i nie będzie zaangażowany w operacje portowe.

W ciągu ostatnich kilku lat chińskie inwestycje spotykały się z falą krytyki w zakresie gospodarczej ekspansji Państwa Środka. Dotyczy to szczególnie rosnących wpływów Chin na wszystkich kontynentach, wpływając też na relacje polityczne miedzy państwami. Tym bardziej, że obok rywalizacji m.in. z USA dochodzi także stosunek do respektowania praw człowieka w Chinach. Jednakże ta sytuacja spotyka się też z krytyką innego rodzaju, gdyż z racji na sytuację gospodarczą i prawną państwa, w tym wzrost kosztów produkcji, spadku siły roboczej i przepisów utrudniających prowadzenie biznesu, wiele chińskich firm szuka możliwości inwestowania za granicą. Spotyka się to z krytyką w państwie, zarzucając przedsiębiorstwom wyprowadzanie środków finansowych z kraju, kosztem rozwoju lokalnej gospodarki i miejsc pracy.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.